Etiketter

,

Om de rödgröna kommer till makten så ska de avskaffa pigorna. Det har de varit väldigt tydliga med. Vanligt folk ska inte behöva bidra med skattepengar för att överklassen ska ha hemhjälp.

Vilket i och för sig låter lovvärt.

Men är det bara överklassen?

Lite märkligt hur många överklassare som jag känner. Vad är det som definierar överklass? Jag känner väl lite när jag läser om tjejer som  bloggar att de har köpt en klänning för några 1000 och väska för ett antal pengar mm, det känns som överklass för mig. Man har en massa pengar som man har möjlighet att göra sig av med. Men ett par knegare som kanske har någorlunda välbetalda jobb, men som har barn och även om de inte står på ruinens brant, ändå har problem med att få tiden att gå ihop, och väljer att skaffa hjälp. Är det verkligen BARA överklassen det handlar om då?

Svd, Aftonbladet, SVT

Så vad händer då till hösten. Kommer de som då har haft hjälp bara rycka på axlarna och ta det med en klackspark? Kanske.

Om jag har haft en bil med klimatanläggning och vant mig vid hur bekvämt det är skulle jag sedan kunna vänja mig av vid det? Knäpp liknelse kanske, men litegrann så vänjer man sig vid vissa fördelar. Saker som man tidigare inte saknat blir så enormt viktiga så det är svårt att vara utan. Vad händer då om man inte längre har råd med det? Kommer man rätta mun efter matsäck eller kommer man komma runt det hela?

Nästa frågeställning är naturligtvis vad som kommer att hända med alla dessa människor som idag jobbar inom denna föraktliga pigsektorn. Många kommer nog bli arbetslösa.

Kanske en del av dessa arbetslösa hellre satsar på att jobba svart och kontaktar de som de tidigare jobbat hos?

Det är fullständigt horribelt att våra skattepengar ska gå åt till sådana här saker! Det är mycket som jag är tveksam till när det gäller vart skattepengarna tar vägen. Men en sak är de här låtsasjobben som man får till. Jobb som ofta inte leder någon vart tyvärr. Istället väljer vissa företag att ha ett antal praktikanter som då får göra riktiga jobb men de inte behöver betala så mycket för. Lönen? Japp, den betalar vi. Så istället för att bidra till jobb och förenkla livet för stressade människor idag, så bekostar vi folk på olika ställen. Själv har jag jobbat några månader på ett hotell en gång i tiden. Min lillasyster på en pizzeria. Lönen stod skattebetalarna för. Men det gör de ju så gärna. Bara inte dessa snyltande överklassare får någon piga, för det vore samhällets undergång.

Kent Persson (M) gjorde bloggtema om för och emot tjänsterna för vissa politiskt intresserade. Jag har varit lite dålig att sätta mig in i vad folk haft för argument, men det kan säkert finnas mycket bra från båda sidorna där.

Psst. I Aftonbladets artikel så läser jag denna bildtext:

Erik Åsbrink och Ylva Johansson köpte hushållstjänster för 50 000 kronor under 2008. ”Det är en felprioritering att ge sådana som mig skatterabatt”, säger Ylva.

Är det verkligen ett krav att man ska ta ut rabatten? Eftersom dessa människor i stort redan levt på oss skattebetalare, med löner som stadsråd, så behöver väl de inte ta ut dessa rabatter om de nu tycker det är en så j-a stor fråga.

Om man utnyttjar bidragen, så tycker jag det är höjden av skenhelighet att uttala sig i frågan. Visst, Mona har rätt att eftersom det har drivits igenom, så ska alla ha rätt att utnyttja fördelen, men nog tycker jag att det smakar väldigt illa att sen arbeta för att ta bort det.

