Etiketter

, , ,

En vecka i fjällen.

Det var rätt så härligt, trots inte så bra väder (blåsigt) . Trots dålig täckning på 3G så det inte blev så mycket surfande. Blev desto mer skoteråkande. Brum, brum som mina barn sa.

Nåväl. Väl tillbaka i vardagen hade jag många små tankar.

Ingrid Carlqvist och Daddy var på Debatt i TV i veckan. Jag missade detta. Vad jag förstår så var det lika bra. Jag gillar verkligen inte Debatt som format. Under en kort tid så var det ett fåtal personer som ska höras. Vissa har mycket bra saker att säga, men de hörs inte, för andra bara hörs. Läser jag sedan Daddys inlägg så inser jag att det är än värre att befinna sig på plats för en debatt.

Nåväl. Sist jag såg på Debatt var då man debatterade om vilka typer av bilder man kunde ha på Facebook, och hur detta kunde påverka ens arbetsliv. Det som var roligt var att följa hur människor som såg på Debatt reagerade genom att läsa twitterflödet. Man kunde se att det var frågor som berörde många av twittrarna. Det tycks inte riktigt vara samma känsla i denna debatt.

En kommentar som jag vill lyfta fram från Ingrids inlägg skrevs av Ina:

JJ – tror du verkligen det? Jag kan tänka mig att de redan frälsta ur båda lägren kände att deras kandidat vann, men alla andra vanliga tittare – som inte har en susning om vilken ilsken och upprörd och infekterad debatt som försigått i evighet mellan de olika lägren – uppsnappade nog inte mycket mer av debatten än att detta är ett mycket litet problem som bara berör 5% av alla som separerar och skall komma överens om sina barn! Jag måste erkänna att innan jag av en slump pga Marklundsbråket kom i kontakt med IC:s sajt så var inte detta ngt som jag någonsin haft anledning att fundera över och så är det givetvis för de allra flesta! Den här debatten tror jag tyvärr inte gjorde så många utanför den innersta kärnan det minsta mer informerade om problematiken! Men ngt annat var väl inte att förvänta sig av ”Debatt”.

Jag kan fullständigt hålla med. Det var frågor som jag tidigare var helt främmande för. Jag hade hört att det fanns problem, att det var svårare för män att få vårdnaden, men i ett par fall så hade pappan fått vårdnaden om barnen, trots kamp från mamman. Det var alltså min referensram. Jag har heller inte haft någon som satsat på enskild vårdnad som kvinna heller.

Så hur gick då tankarna för de som tittade på Debatten och twittrade?

Himlamaja: Vårdnadsfred istället för vårdnadstvist www.vardnadsfred.se #svtdebatt

Himlamaja: Mer om hur samhället bättre kan förebygga vårdnadstvister finns på www.vardnadsfred.se #svtdebatt

Himlamaja: Avgörande för utgången i vårdnadstvister är att den som tillbringat mest tid med barnet får vårdnad visar forskning #svtdebatt

Himlamaja: I en vårdnadstvist kan föräldrarnas fördelning av föräldradagar spela roll enligt forskningen #svtdebatt

Himlamaja: Jämställt föräldrarskap är förebyggande lösningen på vårdnadstvister #svtdebatt

Himlamaja: Jämställda relationer håller dessutom bättre #svtdebatt

Himlamaja: Kan vara bra att veta att juridiskt ombud inte är en skyddad titel. Vem som helst kan kalla sig det #svtdebatt

Himlamaja: Jag skulle gärna se en granskning av socialtjänstens hantering av vårdnadstvister. Vi behöver fakta vad som pågår #svtdebatt

Himlamaja: Därför bör familjerätten ha i uppdrag att hjälpa föräldrar hantera sina känslor. Det har dom inte idag #svtdebatt

Himlamaja: Majoriteten av konflikterna mellan föräldrar beror på obearbetade känslor enligt makalösa föräldrars undersökning #svtdebatt

edion: Alltså ursäkta men som #svtdebatt utspelas ikväll så kan man lägga ner programmet. Barnen kan sköta sig mkt snyggare och vara mkt vettigare

erikwiklund: I Sverige är vi relativt medvetna om mäns våld mot kvinnor. Om de föreställningar som framförs får fäste är det ett steg bakåt. #svtdebatt

erikwiklund: ”Pappaförsvararna” drivs av föreställningen att kvinnor regelmässigt ljuger om att de är misshandlade av sin partner. Helt stört. #svtdebatt 

claeskrantz: RT @lundhsammeli: Tycker killen i keps i kvällens debatt var den enda som sa något klokt när det göller vårdnadstvister… #svtdebatt

claeskrantz: Yeah – könsneutral lagstiftning och följ barnkonventionen #svtdebatt

politiksajten: Om föräldrarna inte är gifta är det mamman som bestämmer om det ska vara delad vårdnad. Helt sjukt! #svtdebatt #mansdiskriminering

politiksajten: Socialtjänsten skiter väl fullständigt i barnen i alla frågor? Iaf enligt min erfarenhet. #svtdebatt

politiksajten: ”Det skulle inte finnas en vårdnadstvist om mamman insåg att pappan är lika viktig som hon” #svtdebatt

200stegtill: ”Pappor går rakt in i en bergvägg”. Sett en del såna tvister i real. Sjukt från början till slut. Alla är förlorare #svtdebatt

niklassvensson: Nu blir det debatt om pappor som diskrimineras i vårdnadstvister. Också en relevant diskussion. #svtdebatt

 Min uppfattning var att det inte sas så mycket om debatten. Det var inte många som yttrade sig i alla fall. Om man sen jämförde hur twitterflödet om Lars Vilks konst gick, så verkar det i alla fall vara många Twittrare som såg programmet. Men frågan hade inte riktigt fått fäste. Tyvärr. Men många bäckar små.

