Etiketter

, ,

Jag kan inte låta bli att skriva om detta jag med.

Barnen som då tagits iväg från fosterföräldrarna till den biologiska mamman. Vad jag har läst i fallet är då
Cattas inlägg, Bennies artikel, Ingrids inlägg samt slutligen Patriks artikel.Jag har även skummat en del på Fostermammans blogg.

Lite tankar är väl att man gärna vill tro att de biologiska föräldrarna ska vara de bästa för barnen. Tyvärr finns det många bevis på att så inte är fallet. Av någon anledning har man då valt att ta dessa två barn från den biologiska mamman.Orsaken ska ha varit grav misär. Eftersom jag inte har sett papper på detta så kan jag naturligtvis inte säga om detta är sant eller inte. Men ett faktum som måste stämma är att pojken var 11 månader och flickan 4 veckor.

Nu fyra år efter så kommer en ny kommun på att man antingen haft fel i sin bedömning, eller också att mamman nu är såpass ok att hon kan ta hand om barnen. Men frågan är då hur redo hon är att ta hand om 6 barn plötsligt, varav 5  (ändrat från 4, då det var ännu ett barn omhändertaget) barn knappt känner henne, och inte heller varandra i alla fallen? Har man funderat på hur detta kan påverka henne, och hur det kommer kännas för barnen. 4 och 5 år. Jag kan liksom inte komma ifrån att det äldsta barnet är lika gammalt som min äldste son. Hur skulle en sådan uppryckning påverka honom?

Visserligen vet säkert dessa barn om att de har en annan mamma. Men hon har väl varit en skuggestalt för dem, och nu plötsligt ska hon och en för dem okänd man bli den nya tryggheten.

Så handlar det bara om att de är romer som Bennie vill hävda?

Pernilla är ensam vårdnadshavare om de fyra äldsta barnen. De är dock tillsammans med Pernillas och Bennys gemensamma son Benito omhändertagna för samhällsvård en-ligt Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga. (LVU)
Mina fyra första barn hade tagits redan den 2 december 2005 av Vara kommun enligt LVU, därför att den svenske man jag då var gift med var missbrukare. Jag hade vid tillfället lämna honom och ordnat eget boende, men det som hände var att jag tillerkändes vårdnaden om dem, men att de ändå skulle omhändertas för samhällsvård, säger Pernilla.

Enligt mamman hos i Bennies artikel har hennes eventuella förståndshandikapp inget som helst med beslutet av omhändertagande att göra. Det har att göra med den missbrukande mannen. Personligen så känns  det som denna artikel inte säger ett dugg. Utom rasism. Alltid ett populärt kort. Men vad jag vet så är det faktiskt många zigenare/romer som har sina barn kvar. Varför är denna familj så drabbad? Otur?

Patriks artikel målar upp en väldigt kriminell klan och radar upp olika domar. Jag har inte läst dem, och vet inte om detta stämmer, men för mig känns det alltid mer seriöst när man radar upp saker att stödja sin sak med. Därför lutar jag mig väl åt åsikten att det inte är en bra miljö för barnen att växa upp i. Men oavsett vad så är det grov misshandel och tortyr som man har utsatt barnen att bara ta dem från sin trygghet.

Skäms Marks kommun. Empatin saknas totalt. Jag skulle vilja vända på Bennies resonemang om diskriminering och rasism. Har man gjort som man gjort för att det bara är halv-romerska barn som inte är så viktiga?

