Etiketter

, ,

När det stormade som mest över MA så fanns det en person som till 100% ställde sig bakom hennes uttalande. Det var en som kallade sig Alexis. Alexis var mycket intressant i en del av sin debattering på just det enögda sättet att han inte kunde se att MA gjort något fel. Att det hela handlade om att MA misstolkats, men egentligen har hon då rätt. De som var emot henne var korkade. Speciellt jag.

En person som han då inte har förlåtit är Ingrid (liksom MA inte har). Jag antar att det bottnar i att Ingrid inte smörar eller försöker komma på god fot med MA igen. Personligen har jag inte sett något påhopp från Ingrid på MA, utan det handlar om presentation av fakta, men Alexis tycks ha sett det som så (å andra sidan är väl inte fakta så smickrande för MA). Hur MA har läst in det vet jag inte. Hon har ju nämligen uttalat sig att hon inte läser andras bloggar om de kan vara kritisk mot henne.

Nu har då Ingrid engagerat sig i fallet med barnen i  Marks kommun. Det som jag själv tycker är helt skandalöst. Men plötsligt är Alexis där och kommenterar. Naturligtvis har han inte tagit ställning. Han letar bara efter plausibla anledningar till att kommunen har agerat som den gjort. Det lustiga är att han dessutom hittar en massa orsaker. Till skillnad från de flesta andra som debatterar så ser han inte något märkligt i att man från Marks kommun enbart ser problemet som att det handlar om att man missat att dokumentera. För en enskild socialarbetare kan väl inte missa problem eller?

Min fundering i det här läget. Vad händer om MA skulle lägga sig i debatten? Om fd fostermamman skulle ha kontaktat MA med historien så tror jag allvarligt att hon skulle ha skrivit om detta och ondgjort sig över hanteringen. MA säger gärna att hon ställer sig på de svagas sida, och i det här fallet måste väl detta vara barnen?

Det som talar emot att MA skulle stödja barnen är väl att hon anser att den biologiska mamman alltid är bäst för barnen (eller något sådant), men i fallet pappa C så bortsåg hon från detta, då det var han som kontaktade henne med sin gråthistoria och då fick hennes sympati. En annan detalj är väl att MA inte alltid är så partisk till mångkulturella människor så mamman skulle inte få extra sympati på grund av detta.

Så vad skulle hända om MA skrev om det? Hur skulle Alexis klara en sådan sak? Han som alltid måste hålla med sin husgud? Kommer han debattera på olika sätt på de olika bloggarna (faktum är att det är väl det jag tror han skulle göra) utan att inse hur han framstår? Inläggen hos MA skulle väl också bara vara hur fantastiskt skrivet det är. 

Nåväl, på något sätt tror jag inte detta kan hända, eftersom MA av princip nu inte skulle vara på samma sida som Ingrid så jag får väl inte uppleva hans förändring. 

I morgon ska det enligt rykte komma en artikel om ärendet. Jag ser framemot att läsa den. Tillsvidare rekommenderar jag att läsa Lisbeth Pippings artikel på Newsmill som tar upp ärendet.

Jag har 2 barn. Ibland tänker man att det skulle vara kul med lite fler, men så inser jag att jag är inte gjord för detta. Jag vill kunna ha tid med båda mina barn. Jag är imponerad av folk som har 4 och flera barn, men jag är inte avundsjuk. Det är jättebra att de klarar av livspusslet. Men bara tanken att gå från 1 barn till 6 på en kort tid, då de 5 äldsta är barn jag i princip inte känner. Eller i alla fall, barn som inte känner mig. Hur skulle det gå? Detta skulle vara svårt för vem som helst att handskas med. Och vilka som riskerar att komma i kläm, det är barnen. Det trodde jag var något som alla människor insåg. Tydligen har man gjort det från socialstyrelsen. Men inte Marks kommun. Och inte Alexis.

