Läste en artikel i sportbladet apropå att den allsvenska spelaren som jag skrivit om tidigare har åkt dit för våldtäkt och straffas med två år. Det är en mycket bra artikel på många sätt. Men på något sätt så blir jag bara arg.

Med jämna mellanrum blossar debatten upp om hur en sexistisk kultur frodas inom idrotten, oftast manlig lagidrott, och om hur unga män triggar varandra till att bilda sig en förvrängd och förnedrande kvinnobild.
/../
Det finns ingen statistik som visar på att manliga lagidrottare är överrepresenterade som förövare vid våldtäktsfall.

Däremot finns det en gemensam nämnare för 99,9 procent av alla våldtäktsförövare – de är män.

Det här är ett enormt samhällsproblem som samtidigt är ett av våra mest tabubelagda.

Jepp, så tabubelagt att man inte vågar skriva om det här heller….

/../Det här gäller alla samhällsinstanser även de idrottsföreningar som är samlingspunkter för unga män.

Jag blir så arg att man nu ser problemet bara för att han är man så har han begått brottet. Om man nu ska prata om sexistisk kultur, så är det kanske inte bara inom fotbollen.

Det finns folk från andra kulturer som kommer in till Sverige med en syn på svenska kvinnor som sexobjekt. Dessa människor ska ut. Nu är det så att jag inte ser alla invandrare som potentiella våldtäktsmän. Tvärtom tror jag att majoriteten är bra människor, som liksom mig blir upprörda på hur vissa individer skadar andra.

När jag var 16-17 år så var det en tunisier som kom och tafsade på mig samt strippade för min lillasyster (5-6 år) som tack för att han fått bott hos oss när pappa plockat upp honom som liftare (han kom tillbaka efter att pappa åkt).

Annars har jag inte träffat något sådant äckel. Men jag har läst om sådana. Som den här allsvenska spelaren som trodde det var ok att lägga sig med en sovande svenska, som mannen som höll fast en kvinna och började onanera. Eller som serievåldtäktsmannen i Tensta.

Eller de som kallar unga bloggande tjejer för svennehora. Antingen IRL eller som kommentarer.

Nu försöker jag inte på något sätt säga att det inte finns svenska killar som våldtar. Om inte annat så kommer det finnas ett program en sådan på onsdag på uppdrag granskning. Men att mörka hur ofta det handlar om folk med en annan kulturell bakgrund gynnar ingen. Inte männen som buntas ihop med dem i media och från politikersn håll. Inte kvinnorna som drabbas. Inte invandrare som av allmänheten buntas ihop att vara lika illa.

Jo, det finns väl en vinnare. SD. När folk ser ett mönster av många fall när ”män” begått brott och de ser en annan gemensam nämnare, vad gör de då? Jo, de röstar på ett parti som ska ta hand om dessa problem.

Problemet är att världen är inte så svart-vit som SD vill få den till. Ja, vi måste begränsa vilka som tas in på vilka grunder. Ja, vi måste ha möjlighet att ta hand om dem, och låta dem ta hand om sig själva också. Ja, vi måste kunna sätta krav utan att klassas som rasister.

Men vi måste också vara mänskliga. Vi måste kunna ta in behövande som kan visa på problem. Vi måste vara snabbare på beslut. Personer ska inte rota sig här för att sedan kastas ut. Vi måste ha nolltolerans mot brott. Kanske ska man få ett preliminärt medborgarskap under ett visst antal år, som kan tas bort vid en dom? Jag vet inte hur man ska göra. Men jag vill att man ska börja se problemen snart. Så vi kan ta itu med invandrarpolitiken som just nu är så utskälld. Innan vi står till hösten med SD som vågmästare.

