Etiketter

, ,

Fredrik Reinfelt ”försvarar” Beatrice Ask idag. En kommentar som jag bara måste lyfta är då från EsterAnais:

Reinfeldt ”tar lätt” på avgångskrav. Men att låta kritik rinna av betyder inte att man är en upphöjd statsman. KAN betyda att man är en gås.

Bakgrunden är då att Thomas Bodström har krävt Beatrice Ask avgång. Precis rätt person som Lisa Magnusson kommenterar.

Vi talar alltså om samme man som tillät maskerade CIA-agenter att på ytterst svaga misstankegrunder slita två egyptier ur sängen mitt i natten och föra dem ut ur Sverige för tortyr – ett rent justitiemord som fick stark kritik av både Amnesty och FN. Vi talar om samme man som är pappa till det datalagringsdirektiv som vill tvinga telefoni- och internetleverantörerna att lagra samtlig trafik så att staten kan övervaka och analysera den.
Denne man påtalar alltså att vi inte kan ha en justitieminister som ”uppenbart struntar i den mest grundläggande principen för rättssäkerhet: att man är oskyldig tills man är dömd”.
Och näe, det har han ju helt rätt i. Så vem skall vara justitieminister nu?

Fredrik Reinfeldt kommenterar Thomas Bodströms uttalande som att det är något som hör till. Precis som Reinfeldt hade krävt Bodströms avgång en gång i tiden då någon rymde från Hall.

– Jag vill påminna om att då hade Tony Olsson klivit rakt ut från Hall och det tycker jag var lite mer i nivå med en ministers ansvar. Nu har han tydligen sänkt sina trösklar för vad han anser man ska grunda sina avgångskrav på, säger Reinfeldt.

Ursäkta mig, men att Reinfeldt tycker att det är mindre farligt att en justitieminister anser att vi ska urholka rättsäkerheten genom att 1) Utdöma extra ”skam” straff för att man inte tycker straffsatsen är värre och 2) Att man ska utdöma dessa straff till folk som är misstänkta, inte dömda.

Jag har inte mycket till övers för Thomas Bodström, men allvarligt talat så gör verkligen Reinfeldt bara etter värre med denna liknelse.

Saken är den att det inte bara är Bodström som framför dessa krav, så att försöka få det hela till att bara handlar om att sossarna försöker vinna poäng är lite – Korkat? Naivt?

Mårten Schultze är en person som ofta skriver bra, så också här. Lite kul är det väl att till och med ROKS ordförande går ut och kritiserar Asks-förslag. Även om hon då tycker att det bara blev lite tokigt, eller nåt, så hon är väl inte alls för en avgång, kanske att all denna tokiga energi ska riktas åt ett bättre håll.

HAX är en person som skriver mycket bra, och han har skrivit en hel del om Askgate. En fd moderat anser att problemet inte är Beatrice Ask. Efter dagens utspel från Reinfeldt är jag väl böjd att hålla med. Svensk Myndighetskontroll har reagerat som mig på Reinfeldts uttalande.

Uppdaterad 21:30:

Fler som skrivit är Anna Troberg och Röda berget. Ingarö ser också allvarligt på det hela.

Jag var naturligtvis tvungen att kolla vad moderater säger om det hela. Jag blev faktiskt lite besviken på min favorit moderat här. Mary skriver:

Beatrice Ask är en duktig politiker med lång erfarenhet och något så ovanligt som en mänsklig politiker dessutom.

Det är möjligt att Beatrice har innan denna mandat period gjort mycket bra. Däremot så har det blåst ganska ofta kring henne. Och visst är det bra med mänskliga politiker, men jag vill nog gärna ha människor som vet lite grann om det man håller på med. I hennes fall juridik. Att visa att man är mänsklig nog att fela gör inte ett tryggare samhälle.

I min sökning i övrigt hos moderater jag känner till t ex Kent Persson och Karl Sigfrid så är det tunt med kritik. Man pratar om att poliser håller varandra om ryggen, men helt klart är det inte så högt i tak inom partiet att man kan vara ärlig. Jag undrar vad man egentligen tänker. Men å andra sidan är det kanske inte helt vettigt att lufta kritiken mot kollegor offentligt, så det är väl rätt hanterat.  Tokmoderaten däremot har inga såna skrupler.

