I bland fascineras jag av mygel och sådant bland politiker och diverse chefer. Jag tänker på Kapten Klänning. Människor nu som nu en adelsman (låter inte det medeltida så säg?) som åkt dit för sexköp och nu hängs ut i Aftonbladet (jag gissar att namnet redan är knäckt på Flashback). Gång på gång åker folk dit utan att det tycks hjälpa. Jag kan ju på något sätt tänka att man har ett högre fall som en offentlig person, skammen måste väl bli större ju fler som känner till och dömer än. Man måste väl lära sig att all kommer fram. Men nej.

Utifrån detta blir det ju än mer vansinnigt Asks uttalande om skamstraff. Lika lite som dödsstraff tycks ha någon effekt på mord i USA tror jag tanken på att någon kommer få veta det har effekt på de som köper sex vid tillfället de gör det.

När de väl åker dit så känner de sig nog rätt låga ändå. Typ som jag gjorde när jag råkade köra för fort och farbror polisen ansåg att det inte var någon bra idé. Jag kan säga att jag körde väldigt lugnt en bra stund efter detta. Även utan något brev hem. Jag skämdes som en hund när jag med böjt huvud viskade fram tack när boten kom i min hand. Polismannen log lite snett och kommenterade att jag inte behövde tacka 🙂

Nåväl. Nu har då Beatrice gjort en pudel. I alla fall enligt Aftonbladet. Twitter Sverige är inte över sig impad.

@T0rteX: Ordet retorisk betyder efter igår ”jag har ingen jävla aning vad jag jag yrar om.” #AskGate

@T0rteX: ”Finns det platser där du känner dig otrygg?” Nära Rosenbad. #nyamoderaterna #AskGate

I denna ursäkt så får hon återigen fram att hon är den enda som tänker på dessa unga tjejer som lurats att sälja sex.

 Det skymmer det viktiga, att vi måste fundera över hur ungdomar ska skyddas på nätet och i andra sammanhang där de riskerar att utnyttjas. Jag beklagar det.

Hur kan man på något sätt tro att de skulle hjälpas om man straffar sexköpare med skammen? Är hon verkligen så naiv? Om man verkligen skulle vilja hjälpa så skulle det även vara straffbart att sälja sex, med villkorligt eller något sådant inte så svårt straff och sedan skulle tjejerna tas om han med rehabilitering/vård/hjälp, vid behov. De skulle få hjälp att vittna mot de som arbetar med trafficking.

För varje person som skräms bort, står det tusen åter som är villig att ta risken, så en marknad för människor som köper sexuella tjänster har jag svårt att se hur man får bort. Varken med böter, spöstraff eller dödsstraff.

Uppdaterad 16:40:

Även bloggosfären tycker pudeln var lite väl dålig:
Svensk Myndighetskontroll, Lars-Erick, Liberati, Satmaran, Sandy Lloyd, och naturligtvis HAX.

Även om då moderaten Kent Persson ser det hela som mycket bra ursäkt. Tror jag föredrog när han höll sig tyst och inte berörde ärendet.

Nu har hon gjort en pudel. Med all tänkbar tydlighet redogör hon nu att hon gjorde fel.

Om han verkligen anser att det handlar om ”all tänkbar tydlighet” då är det fler som jag tappar förtroende för.

