Etiketter

, ,

Bjästa debatten fortsätter. Catta har skrivit mycket bra om det jag tänkte skriva, men jag kör väl mina egna tankar ändå.

Först och främst. Brodern och mamman till våldtäktsmannen har varit tvungna att flytta till annan ort på grund av hot. Jag förstår liksom inte meningen med detta, hoten alltså. På vilket sätt blir livet bättre för tjejerna för att man ringer och skriker på dem? Är man på den mentala nivån så kan jag ge mig sjutton på att man lika gärna kunnat skriva att tjejerna förtjänar att våldtas när de ljuger om våldtäkt på grund av att man har hört rykte om dem. Same, same typ.

Och vad blir effekten av alla dessa hot? De får martyrstämpel. Kommer de förstå varför folk är upprörda? På något sätt är jag tveksam. ”Du förtjänar att dö din förbannade hora” brukar liksom inte vara ett vinnande argument när man ska få folk att förstå (obs, vet inte vad hoten bestått i, så det är ett fiktivt hot).

Sen är det ju märkligt att man har vänt sig så totalt emot Bjästa. Det är i Bjästa allt skett. Men åtminstone en av moderatorerna i facebookgruppen är från Göteborg vad jag förstått.  Dvs allt som skrivits på nätet behöver inte varit folk som varit bosatt i Bjästa. Även andra aktörer som ville vara med och spy hat fick möjligheter.

Dessutom har nu ännu en person tvingats bort från bygden. Oscar Andersson har fått utstå en massa hot och arga samtal från folk som inte förstått att det handlat om fiktiva namn. Eftersom Bjästa nu ska ha varit så litet så att alla ska ha känt till vad som hänt så låter det inte rimligt att det är Bjästabor som ringer och hotar. Så finns det fler ”inavlade” orter kanske söderut man skulle bränna, eller vad då?

För övrigt hittade jag en bra artikel i Expressen (kors i taket!) med en massa bakgrund.

