Etiketter

,

ag upphör inte att förvåna mig över Beatrice Ask. Hon gjorde ju sin s k pudel. Nu har hon då utvecklat det hela då den otacksamma mobben/pöbeln som kallas bloggosfär inte har accepterat det hela. Det handlar om att det är valår.
Jag har lärt mig väldigt mycket om att vara försiktig med att ge exempel. Det är lite sorgligt för jag tror att vi behöver politiker som deltar i en diskussion. Men man får göra det en annan gång än under ett valår.
Jättebra, jomevisst. Det är bra med en politiker som är med och deltar i diskussionen. Det är på det sättet man får uppfattning hur de står i olika frågor. I den här frågan har hon varit i mitt tycke kristallklar. Hon tycker att vissa brott är tillräckligt allvarliga för att sätta en av rättsstatens grundprincip ur spel. Oskyldig till motsatsen bevisas. Hon tycker dessutom att det är viktigt att gärningsmannen får stå med skammen. Rent konkret måste väl det nya drevet mot ”Oskar” ligga i linje med hennes önskan? Bespottad och hotad på diverse bloggar för ett brott som jag personligen kan se som grövre än sexköp. Det är väl en skampåle så god som vilka gredelina kuvert som helst?
Jag tycker det är viktigt att en justitieminister faktiskt ventilerar sina åsikter. Framförallt när de är så unkna. Och med tanke på att man från ledningens sida bara tycker det handlar om att ”leka med en idé” så känns det mycket oroväckande. För de skulle väl aldrig köra igenom en sån idé? Eller?
Inte Fredrik Reinfeldt som sa att han inte vill kriminalisera en hel generation och efter valet kör igenom ipred lagen. Han säger alltså att hon bara lekt med en tanke som kanske inte var helt omöjlig men som de inte har för avsikt att lägga fram. Det känns väl tryggt. Not.
Det märks att det närmar sig valet?
– Ja, det är många utspel och annat. Jag skulle önska att vi gjorde mindre av att göra affärer av former och personer och i stället pratade om hur vi ska göra Sverige bättre.
 Strålande initiativ. Kan inte vara mer ense. Ett förslag för att göra Sverige bättre så kan vara kompetenta människor på nyckelpostitioner. Till exempel som justitieminister.
Inte konstigt att Bodström backade efter ”pudeln” vad gäller avgångskrav. Vad kan de rödgröna tjäna mer på än en inkompetent justitieminister?
 
Vad jag har förstått av moderater och faktiskt även en jurist som gått i skola med Bea som jag pratat med så är alla ense om att det var enormt olämpligt det hon sa, men att Bea faktiskt är en väldig trevlig person. Det tvivlar jag faktiskt inte på. Jag tror säkert hon är en helt underbar person i många sammanhang. För mig handlar det inte om henne som person. Det handlar om vad som ligger bakom hennes uttalande. Vad hon har för demokratiska värderingar.
Men om hon verkligen är så bra och klok då bör hon verkligen fundera på hur bra hon är för partiet (och alliansen) i dagsläget. Hon har själv kommit fram till att det är valår. Så, om hon är intresserad av att rädda Sverige från den rödgröna sörjan så avgå.
Istället Fredrik, sätt Maria Abrahamson på positionen. En kvinna (du förstår, det går att få kompetenta kvinnor utan kvotering med) med gott renommé och – juridisk kompetens. Det skulle kunna rädda upp anseendet och ge lite hopp för alliansen lagom till valet.
 
Å andra sidan. Ligger det i Alliansens intressa att ha kvar demokratiska grundpelare? Är verkligen Beatrice så ensam i tankarna? Ligger det inte i linje med var vår regering pysslar med i dagsläget. Lite rapport om vad som händer i  Bryssel bjuder HAX på. En annan som skriver bra om Asks pudel är Fridholm.
