Etiketter

,

Vilken tillströmning det varit hos mig i dag. Debatten har rasat huruvida Oskar är skyldig eller inte.

Även i Bjästa har det blivit effekt av programmet. ”Oskar” kommer inte att få komma hem till sin mamma. Det tycker jag är bra då hon inte känns som så mycket till förebild. Å andra sidan hör man väldigt mycket om problem för barn som blir omhändertagna. De myndigheter som ska ta hand om ungdomarna brukar inte alltid fungera som de ska. Så hur kommer det bli för ”Oskar” i framtiden?

Överallt på nätet kan man läsa om honom, och de videofilmer som brorsan la upp kan nu användas emot honom. Han kommer förevigt vara stämplad som våldtäktsman. 

Vissa ser det faktum att man så öppet och ärligt har gått ut med namnet på att man inte har något att dölja. Samtidigt så säger mamman själv att ingen vet vad som hände där inne på toaletten, hon vill bara ha en rättvis rättegång och att hon naturligtvis inte kan tro att hennes son är skyldig. Nu är det ju så att hon går på sin mammainstinkt. Kul för ”Oskar” att majoriteten nu kanske inte har samma blindspot som hans mor, bror samt några personer vars tilltro till svensk rättssystem utan går på domsluten och tittar på FUParna och kommer till samma slutsats som mig.

En annan sak jag retar mig på är Expressen som nu beskriver våldtäkten så här:

Det var förra året som ”Linnea” utsattes för en brutal våldtäkt inne på en av skolans handikapptoaletter.

Missförstå mig rätt nu jag anser att våldtäkt per definition är ett brutalt brott MEN skriver man då brutal våldtäkt så räknar jag med något ytterligare, t ex hot med vapen, misshandel mm. Som jag uppfattade Uppdrag granskning så var det den andra våldtäkten, dvs smutskastningen, sveket från vuxenvärlden samt kompisar som vände henne ryggen som var det värsta.

Det var ryktet som drev Linnea ur bygden, inte våldtäkten. Så varför känner man sig manad att skriva ”brutal”? Tycker man inte har fått igång stämningen tillräckligt redan?

Så frågan är hur kommer det gå för ”Oskar” kommer han ha en chans att rehabiliteras? Kommer han kunna få stöd av folk som inte dömer honom för all framtid som en våldsam våldtäktsman, utan som faktiskt kan se att det faktiskt finns en ung kille som har begått misstag. Misstag som förvisso drabbat två tjejer, men det måste finnas möjlighet att sona brottet med. Så jag hoppas att hatet kan sluta. Jag hoppas han kan få komma till något hem där han får lära sig rätt värderingar. Där han kan få acceptans för den han är. Kanske kan komma till insikt till varför han begått brotten. Och sedan få möjlighet att gå vidare i livet.

