Etiketter

,

Det har inte varit så mycket mer debatter om vår kära justitieminister. Reinfeldts taktik att tiga ihjäl det hela fungerar väl på så sätt. Ta ut henne ur media så glömmer folk efter ett tag. Fungerar väl kanske ibland. Men för min del så fungerar det väl bara om man verkligen ber om ursäkt. Gör man inte det utan räknar på min glömska, då är jag långsint. Till exempel så skulle jag aldrig läsa en rad av Liza Marklund. Nu har jag visserligen läst lite av henne innan, så det kanske inte var så svårt beslut om man säger så. Men ändå. Finns det en möjlighet att ge henne en gliring i bloggen så tvekar jag heller inte att göra det. Saken är att jag märker att jag inte är ensam om detta. Så jag tror att det är många som fungerar på det sättet.

Nåväl. Lite nyheter (eller ja, saker jag hittat) sedan jag sist skrev. Maria Abrahamsson. mångas favoritkandidat som ny justitieminister uttalade sig.

 Hur jag än vrider och vänder på steken landar jag i att OM landets justitieminister i stället hetat exempelvis Thomas Bodström och hade luftat samma tanke öppet då hade jag utan närmare betänketid föreslagit honom att lämna posten och syssla med något annat. Visserligen mot bakgrund av misstron som jag redan hyser mot Bodström, inte minst efter hans initiativ om trafikdatalagring av EU-medborgarnas telekommunikation. Men ändå – jag kan inte med trovärdigheten i behåll döma Asks famösa uttalande efter en annan måttstock än den jag skulle mäta Bodström med.

Juridikutbildad,populär, mediavan, och kan uttrycka sig på ett så bra sätt. Vad vändar du på Reinfeldt?

Någon som konstant länkar till mig under kategorin Könskrig och könsfred är Feminix. Jag hoppas åtminstone de ser mig som förespråkare av Könsfred, men ok, såg nu att de hade fångat fram ett uttalande från Hasse Aro som visserligen kanske inte dömde Ask så hårt, men ändå var tankeväckande om svensk rättsväsende.

Nu hettar det till kring justitieminister Beatrice Asks uttalande om gredelina kuvert till misstänkta sexköpare.

Inte det mest genomtänkta uttalandet, för att uttrycka sig försiktigt.

Thomas Bodström krävde hennes avgång redan i förrgår. Inte helt oväntat. Men nu instämmer flera borgerliga debattörer i kravet. Bland annat SvD:s ledarsida.

Det är att ta i, tycker jag. Visserligen ett korkat uttalande men vem har inte hävt ur sig det i stridens hetta? Men politiken drivs av sina egna inneboende krafter. Så detta kan mycket väl utveckla sig till en ”affär”.

Själv tycker jag det finns andra saker att kritisera justitiedepartementet för. Till exempel det faktum att en arbetssökande man som av religiösa skäl inte tar en kvinnlig chef i handen och därmed inte får jobbet, tilldöms ett skadestånd på 60.000 kronor. Medan Ingrid i Norrköping som fick sin dotter mördad fick sitt skadestånd nedprutat till 40.000.
Det är en skandal på riktigt.

Ännu en som inte släpper Ask är HAX. Han har en läsare som då har skrivit ner hela uttalandet:

Däremot så har jag en egen idé som… alltså, jag tror ju…. alltså, vi kan ju höja straffen och det kan möjligen vara ett sätt att få polisen att bli mer aktiv i frågorna. Fast jag tycker egentligen att det är jobbigt att det alltid är i relation till påföljderna allting ska ske. Jag skulle kunna tänka mig att ha väldigt grälla färger på kuverten och verkligen skicka hem till folk som var misstänkta för detta. För jag tror att det värsta som kan hända många utav dem som är ute och köper sex, det är att någon i omgivningen får reda på att de varit ute i… detta.

Alltså, om frun får reda på det eller om grannen får reda på det, alltså, vi borde ha… ja… greddelina, eller vad vi nu ska hitta på för färg, kuvert. Ja, det är en jättebra färg. Alltså, förstår ni? Det ska vara tydligt. Du är misstänkt, faktiskt, för att ha varit ute och köpt sex. Det är inte tillåtet. DET tror jag skulle ge mycket större effektivitet än ett par års fängelse. Och det är lite granna egentligen det här att få skämmas på torget.

Och jag tror att det där är någonting som man ska fundera mycket mer på när det gäller påföljder. Ibland är det ju bättre när det gäller den här typen av brott, där det faktiskt handlar om attityder, att hitta alternativ. Så det tycker jag nog att… jag har lite idéer där… men de är inte färdiga. Men jag tror faktiskt att det skulle vara mer effektivt. Jag tror att det är mer risken att bli upptäckt än det eventuella straffet när det gäller dem som är ute och letar prostituerade, som är grejen.

Om vi då tar läser detta och sedan tar och läser pudeln:

”Låt mig, för att det inte ska finnas utrymme för missförstånd, en gång för alla mycket tydligt säga: Jag anser inte att rättsväsendet ska skicka kuvert med särskilda färger till vare sig misstänkta eller dömda. Regeringen planerar inget sådant förslag.”

– Ja naturligtvis och javisst gör jag en pudel. Det var klumpigt uttryckt eftersom det kan och har missuppfattats, säger Beatrice Ask.

Så. Kan någon på allvar sägas att problemet är att man ”kan och har missuppfattat” uttalandet?

