Etiketter

, , , ,

Läser Daddys svar på Cattas svar till Gunilla (som kommentar i inlägget) idag. I sin iver att misskreditera Catta så publicerar han hennes namn och bostadsort. Detta var inga nyheter för mig. Hade kommit fram till det redan när Catta skrev en Newsmill artikel once upon a time.

Problemet från Daddys sida gällde att Catta publicerat privata konversationer (från facebook?) från en person som ljugit om Catta på nätet. Visst kan man välja att se det som lågt. Själv kan jag inte hålla med. Som någon påpekar så har Daddy själv utan tvekan hängt ut personer som han pratat med i ljudfiler. Visst, svarar Daddy, men då är han med och då är det ok. Detta är en privat konversation. För mig är det ingen skillnad. Jag tycker att det i båda fallen kan vara befogat när människor hävdar sina egna åsikter och hur något har gått till, så kan det vara bra att ha inspelat material och visa på sanningen. Pinsamt för Gunilla. Än mer pinsamt för myndigheter som varit i kontakt med Daddy. Men det kan vara intressant för folk som väljer sida att få hela historien.

Många uppskattar under cover stories där man får politiker som säger en sak, men sedan sitter och pratar nedsättande om invandrare när de inte vet om att de filmas. Är inte det lika lågt? Handlar det inte om att man visat ”färg”?

i privata mailkonversationer med människor som man litar på så uttrycker man sig helt annorlunda än då man skriver offentliga texter på nätet.

Mycket som jag skrivit till andra skulle vara jäkligt pinsamt om det publicerats. Men det är fortfarande saker som jag skulle kunna stå för. För mig känns det mycket tveksamt om Gunilla vill stå för det hon skriver? Det handlar inte bara om hur (korkat) hon uttryckt sig, utan vad hon gett uttryck för. För mig är det liksom två skilda saker.

Men hur lågt är det inte att publicera någons namn? Och adress? Catta har inte gjort någon större hemlighet av sitt namn, men jag mådde illa när Monica fläkte ut Profanum_Vulgus (falska?) namn på sin hemsida.

Hur skulle det kännas om jag blev utfläkt på det sättet? Om någon skulle använda mitt namn för egen vinning? För fler visningar? Eftersom jag har ett rätt unikt namn och varit aktiv på nätet ett tag så har jag satt en massa digitala fotspår här och var.

Jag trivs med att kunna ha ett anonymt alter ego på nätet. Visserligen så är Trollan väldigt mycket jag, men allt bedömande sker utifrån det jag skriver, inte mitt utseende, klädstil eller storlek. Både på gott och ont.

Så. Varför denna triumferande uthängning av folk? Jag förstår inte det. Det gör mig så illa berörd. På något sätt så känns det som att man försöker leda hopen dit. ”Titta, där bor hon, gå dit och skjut henne!”. Eller vad är tanken? Jag är ledsen för upprepningen, men jag förstår verkligen inte.

En annan person som hängs ut (på bild) är en Ulrika Olsson. Lustigt nog så känner jag två stycken. inte helt ovanligt namn. Är Daddy helt säker på att det är rätt person? Om han har fel, hur skulle denna Ulrika Olsson tycka om att förknippas med något som hon kanske är totalt ointresserad av?

