Etiketter

,

Det verkar som det har skett vissa medgivande från 23-åringen som anhållits för dödsmisshandeln i Landskrona. Läser man lite i tidningarna så framkommer det inte om han erkänner att det är han som har slagit, eller om han bara var på plats. Men i SVD hittar jag detta citat av Leif Silbersky:

– Alltsammans är en olyckshändelse. Min klient har aldrig haft för avsikt att skada, och ännu mindre döda någon. Det här är en stor olycka för de drabbade men också för min klient.

Så, jag tolkar det då som att det kan vara rätt person. Då finns det två sätt att se på det hela. Mannen hade en dålig dag och då den äldre mannen kom med några okvädingsord så rann sinnet över och det gick till handgemäng som slutade i kvinnans död. Jag kan tänka mig att 23-åringen är förkrossad. Jag är helt övertygad om att han är fruktansvärt ångerfylld. Men vad gör han efteråt?

Han åker iväg. Out of sight, out of mind. Polisen spårar ändå upp honom och i familjen väljer man att ljuga för att skydda mannen.

Jag citerar igen från artikel där man manar till ett enat Landskrona och brodern läser upp ett uttalande:

Han berättar om när tretton poliser trängde in i hans hem och hämtade in honom för förhör när hans barn var hemma.

– Min fru och mina barn har lämnat Landskrona. De sover inte utan är skräckslagna och mår inte alls bra. De ser framför sig alla poliser som var inne i lägenheten och hur deras pappa blir anhållna.

/../– Jag var där (vid Hemköp) för att ta ut pengar. Jag hade kört dit i min gula Renault och jag har berättat allt jag vet för polisen, säger 36-åringen.

För mig känns detta som det mest olustiga. Det slutade vara en olycka när han med familj försökte ljuga sig fri. Att man dessutom försöker få det till att poliserna gjort fel som har tagit in dem till förhör. Deras barn har lidit på grund av detta. Tacka fan för det! Kanske hade varit läge att själv vandra in till polisstationen och talat om vad som hänt innan polisen listade ut det själv. Så på något sätt anser denne man, och en stor del av hans familj, att hans frihet skulle vara viktigare än dessa människors liv. Sen skyller man på SD att denna fråga har blåsts upp.

Silbersky avslutar med att säga:

– Det här är en person som skött sig i alla sammanhang och hamnat i en helt absurd situation.

Ja, det hade kanske varit bättre att inse att han skulle åka fast och göra det rätta från början. Det är oftast det smartaste faktiskt. Kanske något som Silbersky ska ge som råd till alla presumtiva klienter.

