Etiketter

, ,

Noterar att Ramona inte riktigt håller med Monica. Eftersom jag aldrig trott at den dagen skulle komma var jag tvungen att läsa Monicas blogg igen för första gången på länge. Hon har då recenserat (sågat) boken ”När mardrömmen blev sann” av Glenn Forrestgate. Jag har inte läst boken, och det är väl inte riktigt den typ av bok som jag kommer att läsa heller, däremot tycker jag det är bra att frågeställningen kommer upp. Men det är något som jag reagerar på av det som Monica skriver.

Hon skriker, hon slår och hon hugger honom med kniv. Ändå gör han ingenting åt sin situation.
”Jag slår inte kvinnor” är hans förklaring.
Det är ju sympatiskt men känns samtidigt konstigt. Varför lyfte han inte bara undan damen och gick?
Han gjorde inte det.

Men var händer om personen man bråkar lyfter undan en? Är Monica helt säker på att man kan göra detta utan att skada henne? Om jag inte vill bli stoppad, räcker det med att lyfta undan mig? Skulle det göra mig mildare stämd? Jag funderar alltid på varför tjejer stannar kvar när personen misshandlar dem. Varför gör man ingenting? Jag tror de flesta kan acceptera att det inte är så enkelt. Men alltså inte när det gäller en man. Hade han då lyft undan henne eller försvarat sig så är risken att hon skulle ha blivit skadad i alla fall med blåmärken. Vem hade haft förståelse för en sådan stark man som skadar en kvinna? Känns lite som loose-loose situation för en man som hamnar i den här situationen.

