Läser om mannen som tappade körkortet tack vare att en dator som testade hans syn underkände den. Det hjälpte inte att två andra oberoende optiker konstaterade att han inte hade problem. Nu hade ju konsultläkarens maskin underkänt honom och då var det detta som gällde.

Resultatet var att Thomas tappade det fasta jobbet han skulle fått. Själv har jag en gång haft en dator som gjorde synundersökning på mig. Jag fick då glasögon som inte var tillräckligt skarpa. Var ett rent h-e att ha dem. Jag gick aldrig tillbaka till den optikern. Lite senare så var jag på en annan gratis undersökning. Även där kom man fram till att mina glasögon inte hade rätt styrka. Kanske inte. Men med dem såg jag i alla fall. På något sätt kändes det viktigare för mig. Man sa även då att de inte är 100%. Det sa även en professor som gav Thomas rätt. Så han fick tillbaka sitt körkort. Månntro om man tänker erbjuda honom jobb med? Eller kanske betala räkningar tillsvidare? Nä, trodde inte det jag heller. Och inte är det en unik situation heller. Det är många som drabbats.

