Blir alldeles chockad av att läsa om den danska läkaren som jobbar på Hudiksvalls sjukhus. Ett sjukhus jag själv vårdats på. Där min mamma låg och svävade mellan liv och död. Där min svärmor arbetar.

En läkare har fått jobb där. Man har skickat varningar från Norges till alla Nordiska länder, men trots det så fick hon börja. Man hade missat att kolla referenser. Såpass. På varenda jobb som jag har sökt (och fått, där de inte har varit intresserade har de inte ringt på…) så har man innan papperens skrivits på ringt och kollat referenser. Och jag måste väl ödmjukt säga att det jag gör inte handlar om liv eller död. Det handlar om support, ta människor, hantera maskiner. Jag tycker helt klart att man ska kolla upp referenser på folk. Att skippa det på en läkare, hur är det möjligt?

Hon är tydligen välkommen att jobba i Danmark. Vad bra. Då har hon något att gå tillbaka till, jag vill nämligen inte ha henne på våra sjukhus. Det gör mig arg att läkare kan begå misstag på misstag och få fortsätta jobba och skada folk. Är det vad LAS handlar om? Arbetstagarrätten? Man får inte sparka någon OM de inte begår ett brott har jag hört. Inkompetens är visserligen inte ett brott, men att utsättas för någons inkompetens borde väl nästan vara brottsligt. En gång kan hända alla, men när det händer fler gånger, då är det dags för ett karriärsbyte.

Läser en kommentar:

Jag säger inte att denne läkare är utan skuld. Men ingen ska fanimej bli av med jobbet för att en sjskig skvallerjournalist drar igång ett drev!

Ja, spontant skulle man väl säga samma sak. Men vänta här nu. Om en person har misskött sig och skadat folk. Ska vi fortsätta acceptera det? Att läkare som begått misstag oftast klarar sig utan någon anmärkning gör väl än mer att man i de fall människor begått mer än ett misstag ska det väl finnas något sätt för upprättelse.

Efter den massiva kritiken har hon nu omflyttats. Hennes fall ska nu vara under utredningen. Det känns väl i och för sig inte så hoppfullt då man läser att få läkare prickas i Sverige. Men säg att man kommer fram till att det bara är dumheter från Norges sida. Man låter henne komma och jobba. Jag som patient vill inte opereras av en läkare jag inte tror på. Man säger till mig att det är hon som gäller. Valfriheten är väl kanske inte så stor. Om jag då skadas under den operationen, borde de inte vara skadeståndsskyldiga?

Kanske är det så att vi har för höga krav på vården i Sverige, krav som inte kan uppfyllas. Jag vet inte hur vi står oss emot andra länder. Men det tycks som man i alla fall oftare får rätt i Norge. Och eftersom jag känner ett antal sjuksköterskor som jobbat extra i Norge under perioder och varit väldigt nöjda över detta (inte bara över pengarna ) så misstänker jag att det är rätt givande att jobba där. Jag hör inte så många som är så nöjda med landsting och vårdbeslut här i Sverige tyvärr. Så på något sätt köper jag inte längre den här myten om svensk vård.

En annan tanke. Om en person som jobbat med barn och avtjänat straff för pedofili i ett land om den personen börjar jobba i Sverige på dagis, skulle man även då bara göra en utredning? Vissa personer ska inte jobba med barn, och vissa personer ska faktiskt inte jobba inom vård heller.

