Littorin avgick. Jag kan väl erkänna att jag inte riktigt haft koll på den karln. Jag hade missat att han hade en väldigt snygg ung flickvän som han skrev ”Löv u!! Du är sååå söt” på Facebooksidan. Jag hade till och med missat det hela om hans fuskexamen. Något som jag kanske anser är ett stort skäl att avgå – och förstår inte hur han klarade sig genom det.

Men nu har jag då läst på lite om honom. Det brott han nu har begått var brott mot sexköpslagen. Han hade köpt sex. Av en prostituerad. Eller som hon själv säger ”betalflicka”. Det handlar alltså om en tjej som själv annonserat, det handlar inte om trafficking. En tjej som pluggar och vill tjäna lite extra. 2000 kr kostade sexet.  Var är den utnyttjande hallicken? På vilket sätt är detta ett brott? Har Littorin verkligen begått ett brott mot henne? Om man bortser från Svea rikes lag.

Jag kan inte förstå att det ska vara förbjudet att köpa sex men inte att sälja sex. Hon har nu slutat med hjälp av socialen och gått i terapi. Är det kundernas fel att hon börjat?

Nu är det ett brott att köpa sex, men unga tjejer kan utan minsta påföljd erbjuda sex för att få snabba cash. De ses i alla sammanhang som offer. När jag läser om att det är förbjudet att köpa sex då tänker jag trafficking. Jag har svårt att se brottet när det är två medgivande personer.  Men kvinnor som vill ha pengar för sex är naturligtvis i alla sammanhang offer. Likaväl som yngre män som förför äldre pumor är gigolos. Det ligger troligen i vår genpool.

För övrigt, jag tycker att det är bra att Littorin avgick snabbt. Jag tycker fortfarande att det är lågt att trots det släppa bomben. Tror jag att han är en sämre minister för att han köper sex? Nej. Han har visat dåligt omdöme och varit korkad (hur sjutton kan man använda sin egen telefon som man kan spåras med?? Eller ja, karln hade redan visat att han inte tänker så långt med sin fuskexamen, så vem är förvånad…) vilket naturligtvis kan få en att fundera på hans omdöme i andra sammanhang. Jag tänker inte döma alla moderater efter honom, eller alla ministrar, eller alla andra grupperingar han tillhör. Jag tror heller inte att hans kollegor har vetat om detta och mörkat sanningen (knappast något man tar upp eller?) så resten av regeringen känns inte ansvariga.

Men det kan vara intressant att veta vad våra folkvalda pysslar med och av den anledningen ska de väl fortsätta granska dem. Så det kanske är bra ändå att köra nyheten.  Om inte annat så säljer Aftonbladet några lösnummer på det.

