Åsa Torstensson kom med idéen att man kunde få behålla körkortet om man istället installerade ett alkolås på bilen. Det har av det blivit ett ramaskri. Till och med Maria Abrahamsson tycker att det är en stollig idé.

Själv tänker jag ofta på han som körde på en mamma med barnvagn i Knivsta för ett par år sedan. Han hade dömts för rattfylla 48 gånger. Körkortet hade han inte sett på länge med lik förbannat kan han köra bil. Ja, man kan fortfarande låta någon annan blåsa, eller ta en annans bil så alkolåsen är inte 100%. Men let’s face it. Att ta körkortet fungerar inte så jättebra heller. Vi kan naturligtvis lägga in ett chip på körkortet och att man inte kan köra en bil innan ett körkort är registrerat. Då löser vi problemet med. Men kanske vi innan dess kan se över alternativ. Så jag kan faktiskt inte hålla med om kritiken här.Som t ex från Aftonbladet (ja, det känns trist att jag fortfarande läser skiten, men jag betalar i alla fall inte för smörjan…)

– Jag tycker inte att rattfyllon ska få köra bil överhuvudtaget. Tanken med förslaget är god, men inte genomtänkt. De kan ju bara sätta sig i en bil utan alkolås och köra ändå, säger Dagge.

Vad ska vi istället göra? Strängare straff? Livstid? Hur kan man garantera att den som kört rattfull inte gör det igen när ett fängelsestraff är klart? Böter?

När det gäller Märstabon så är problemet löst. Han brann inne i sin husvagn. Jag var rädd att det var någon som tagit lagen i egna händer där, men undersökningen kom fram till att det var tekniskt fel på husvagnen i alla fall. Så det handlade om självsanering. Men det finns andra där ute. Hur gör vi med dem? Är det verkligen så fel att försöka hjälpa dem av med missbruk om det är det det handlar om med ett sådant hjälpmedel?

Sen att samma Torstensson förhalar trafiksäkerheten genom att anse att vi inte ska ha lag på handsfree och inte se till att det finns en lag för att sms när man kör bilen (!) för att hon istället vill ha ett helt förbud på mobiltelefoner i bilen är en annan femma.

Det innebär att vi ligger 10 år efter Norge, och för övrigt resten av Europa när det gäller krav på handsfree. Kanske kan vi göra vägarna lite tryggare genom att sätta en regel nu och kanske utvärdera den, istället för att ägna de nästa 10 åren att debattera frågan och riskera svåra olyckor under tiden.

Annonser