Luften har gått ur Littorin affären. Alla väntar för att se vad som händer sen.  Men det verkar liksom inte komma något mer.

Men det tycks inte som det finns så mycket att tillföra. De flesta människorna som jag pratat med IRL och även läst på nätet ät man rätt ense om att alla människor förtjänar att ses som oskyldiga tills deras skuld har bevisats. Det finns två olika argumentation som jag sett mot Littorin och för Aftonbladet.

1) Hade han varit oskyldig hade han inte avgått, hans egna beteende har dömt honom.

Jag har redan gått igenom mina tankar runt detta och har inte så mycket att tillägga. Utom en jämförelse. En tjej som jag kände under uppväxten som var väldigt ordningsam blev en gång anklagad för att ha försökt stjäla. Hon hade varit på en affär tagit upp en leksak, förstulet sett sig omkring och konstaterat att ett butiksbiträde höll koll på henne och då la hon tillbaka saken och gick iväg. Detta är då butiksbiträdets bild av det hela. Tjejens förklaring när hon kontronterades tillsammans med mamman var att hon tagit upp saken, tittat efter sin mor för att visa den, och när mamma var borta så la hon tillbaka den för att gå och leta mamman. Butiksbiträdet var då rätt övertygad om att hennes uppfattning var rätt, hon hade sett väldigt skyldig ut när hon konfronterades. Kanske har hon rätt. Själv tänker jag på hur extremt skyldig och nervös jag blir så fort det handlar om ett alkoholttest när jag är ute och kör bil. Eller om det har varit tal om att någon stulit pengar någonstans. Hur oskyldig jag än är så blir jag nervös av tanken att bli anklagad. Kanske är det därför jag inte vill döma människor efter deras handlingar under stress.

2) Littorin förtjänar detta på grund av Försäkringskassans hantering av de sjuka.

Kanske man ibland känner att folk får det de förtjänar. What goes around, typ. Men borde verkligen Littorin ta det fulla ansvaret för dessa problem? Borde det inte vara Cristina Husmark Pehrsson som borde ”straffas” för dessa problem som socialminister? Åtminstone har jag
uppfattat att det är mest hon som har pratat runt det. Att de sjuka sedan inte får jobb kan man kanske lasta Littorin för. Och att straffet ska vara att hängas ut som sexbrottsling…?

Så vad händer nu? Personligen tycker jag verkligen att det var fantastiskt kul att läsa dementin i Expressen. Hade gärna lyssnat in på diskussionerna på de båda tidningarna runt detta. Kan tänka mig lite high five hos Expressen. Lite färre sådana hos Aftonbladet. Men försvaret att det är ”trams” från Lena Mellin och Jan Helins oförstående till varför Littorin inte vill prata med dem väcker mest löje. Det finns många som skrivit bra om detta, t ex Anybodys underbara inlägg som gav mig många skratt.

Så vad händer nu? Två privatpersoner har anmält Aftonbladet för förtal. Beslut kommer att tas om man tar upp fallet. Men för att gå vidare i ett förtalsmål så måste det vara Littorin som driver det, sägs det. Men är det verkligen rätt att det ska vara så? Är det bara Littorin som har drabbats? För mig känns det som även läsarna har drabbats. Att en av de största tidningarna i Sverige publicerar direkta lögner (”Vi hade inte tryckt om han hade dementerat” och ”Vi har vattentäta bevis…”) känns som det på något sätt borde vara brottsligt att ljuga. Ska det verkligen läggas på offret att orka dra det vidare? Och om de ljuger om en person som inte har råd längre? Har avlidit? Där andra i familjen drabbas av stigmatiseringen?

När man läser runt på olika ställen och kommentarer (och även bland bekanta) så upplever  jag att Littorin har gått segrande ur detta. De flesta dömer Aftonbladet för deras beteende. Och jag tror faktiskt de flesta som han kommer möta i samhället inte kommer se honom som ett monster. De flesta kommer nog vara tveksamma till att han har köpt sex. I alla fall inte av ”Anna”. Så oavsett vad alla PR firmer tycker och tänker så tror jag han har gjort det rätta sättet. Han sa att han behöver samla sig, och har sedan hållit sig lugn. Hans svar i DN var väl genomtänkta. Fortsätter han hålla den låga profilen så kommer han klara sig bra. Därför är jag inte helt säker att ett förtalsmål ligger i hans intresse. Visst finns det den procent människor som kommer att fortsätta se honom som skyldig – men det kommer de ändå att göra, för de argumenten som de har och jag tagit upp kan man liksom inte besvara mer. De kommer bara att tycka att Aftonbladet inte lyckades bevisa det hela – men likväl så var det ju sant. ”Anna” var ju trovärdig, liksom.

Själv tycker jag att Aftonbladet måste hänga löst. Och det finns fler som håller med som kanske har bättre koll vad som gäller. JK har ju tydligen också rätten att väcka och driva åtal i tryckfrihets- och yttrandefrihetsmål så där finns det kanske möjlighet att driva frågan ändå.

Där är Medborgarperspektiv tveksam då JK tydligen är jävig som feminist och har gjort ett beställningsjobb på utvärderingen av sexköpslagen, som råkade komma ut precis i samma veva som sexköpslagen blev tämligen intressant. Denna rapport har sågats av alla som jag läst som varit seriösa och kunnat visa fakta bakom det de skriver. Jag är alltså inte så imponerad av vår nuvarande JK. Men hon är alltså känt trofast mot regeringen. Kan hon då inte lika gärna ses som jävig om hon fäller Aftonbladet? Klart att en moderatstyrd JK håller de sina bakom ryggen kan man väl tänka. Har man väl visat sig vara styrd och politisk korrekt så tror jag de flesta av hennes beslut kommer ifrågasättas och granskas.

