Att det är svårt för småpartier att ta sig in i Riksdagen i Sverige vet vi. Det är bra att det finns en spärr så alla partier ska ha minimum röster för att komma in. Vissa partier vill inte jag ha in i Riksdagen. Jag vill inte ha ett parti som går till val på hat. Hat mot invandrare eller män. Så F! och SD får gärna hålla sig långt från riksdagen som jag ser det. Men. Det finns folk som vill rösta på SD. Folk som är kritiska till hur invandringspolitiken ser ut i dag. Jag har full förståelse för denna irritation. Dagens system känns godtycklig, och flat. Jag upplever att det inte sätts krav på nya medborgare. Vi ska vara glada att de valt att slå sig ner i Sverige, men sedan har vi inga förväntningar på dem vad gäller att följa lagar, självförsörjning mm.

Nu tycker jag att de flesta som kommer in i landet trots detta följer lagar, de arbetar hårt och bidrar till ett mångfald i Sverige. Men det känns inte som det är tack vare Sveriges politik, utan trots. Men liksom jag anser att integritet är det viktigaste och väljer ett parti med fokus på detta så kan jag förstå att man väljer ett parti antingen av missnöje eller av personlig övertygelse.

Så hur ska man stoppa ett parti som SD? Ett sätt kan naturligtvis att tiga ihjäl frågorna. Låtsas som det regnar. Att alla människor som har synpunkter på invandring är rasister. Gör det helt omöjligt att diskutera frågan och förändrngar. Kanske inte ett helt effektivt sätt. Det är väl det man har gjort denna valrörelse. Vi får väl se hur effektivt det är. Själv vill jag gärna tro att man i Sverige kan se lite längre och inte rösta på ett parti som SD. Men så länge man kör förmynderi, genom att stoppa personerna i debatten så vinner partiet online. På bloggar, på Frianyheter och Politiskt inkorrekt. Och där står de emotsagda, och sprids som en löpeld. Man läser nyheterna i tidningar och sedan läser man nyheterna ur ett annat, mindre politiskt korrekt perspektiv. Man funderar då varför vissa saker förtigs för oss. Men läser man kommentarerna från många (inte alla) så märker man att det handlar om en människosyn som platsar någon gång på 30-talet. Ett brottsoffer som är invandrare är ofta inte lika allvarligt som om det är ett svenskt offer.

Ett annat sätt att hindra partier att komma in i Riksdagen är att stoppa valsedlar. Se till att man inte har valsedlarn i lokalen eller vid förtidsröstning. Det är helt absurt att det är partierna själva ska sprida dessa överallt. Och att de som är i vallokalen ska kunna påverka röstandet genom att lägga fram ”rätt” lappar och gömma undan andra. Är det demokrati? Danska Venstre ifrågasätter Sverige och föreslår valobservatörer. Ja, kanske ska det vara så. Att Sossarna gärna vill att folk ska rösta rätt vet vi ju redan. De kan hjälpa till med detta hur långt som helst.

Vi får se hur det går den 19 september. Tänk om SD kommer in i Riksdagen. Hur kommer det gå då? Alla partier har tydligt deklarerat att de inte kommer att samarbeta på något vis med SD. Såpass. På något sätt känns det som man då kommer fortsätter blunda för faktiska problem. Men visst, om höger kan jobba med MP och vänstern med Centern och FP, så kanske det kan bli bra. Samtidigt så har jag något emot kohandeln som MP kört med länge. Och hur kommer det gå till nästa val om borgarna har alla dessa kompromisser i bagaget?

Jag hoppas verkligen att SD inte kommer in i Riksdagen. Jag kan inte riktigt se att de har så mycket att tillföra utifrån den politik jag sett dem presentera, t ex ser jag viss fara med offentligt register över dömda pedofiler kan skapa problem, men matreform för äldre låter väl inte så illa? Men kanske kan man sent omsider faktiskt få till en översyn av invandringspolitiken. Ge invandrare som kommer in en möjlighet att ta sig in i samhället. Sätta krav på språket, till exempel. Noll tolerans mot brott, kanske med ett medborgarskap på prov under en tid?  Man läser ofta om brott som begås av invandrare. Men sen kan man läsa meritförteckningen hos vissa, och inse att det kan vara ett fåtal personer som står för brotten.
Men om SD nu kommer in så tror jag mycket av det beror på agerande från de störra partierna.

  1. Tiga ihjäl, istället för att bemöta
  2. Försvåra röstningen
  3. Uttala att de kommer strunta i den del av befolkningen som med sin röst har visat vad de ser som viktigast.

Och frågan är, är dessa sätt förenligt med en demokrati? Kan vi säga att vi är en demokrati när personer som har ”fel” åsikter inte ska få vara med och styra landet?

