Lars Ohly tycker att man ska tvångsdela på föräldraförsäkringen. Om man fortfarande ammade så kunde man ju använda bröstpump. Han försvarar sig med att hans fd fru gjorde det. Jag kan hålla med honom om att det fungerar bra med bröstpump. Om man har tillräckligt med mjölk.

Själv hinkade jag ut en massa mjölk. De första tre månaderna donerade jag till sjukhuset, och senare så hade jag extra till barnvakt och när sedan min sambo var hemma. Utifrån mina erfarenheter så kan man väl säga att det fungerade bra. Men nu är inte alla lika. Min syster som då har ungefär samma kroppsbyggnad som mig förväntade jag mig skulle kunna dela mina erfarenheter. Men icke. Hon fick ont av pumpen – jag fick ont utan. Hon hade tillräckligt med mjölk till barnet, men inte att lägga undan.

Så har man då bara erfarenheter av hur det gått för sin familj så kan det säkert verka vettigt. Mjölken kan inte sparas för länge i kylskåpet så vi förvarade den då i frysen. Eftersom man inte bör tina bröstmjölk i mikron enligt alla rekommendationer och man som nybliven förälder paniskt följer alla råd så ledde det till att det tog ca 40 min från att barnet började vara hungrig till att mjölken var klar. 40 minuter för en hungrig bäbis är rätt lång tid. För en stackare som står ut med skrikandet under tiden känns tiden ännu längre. Efter några veckor så blev det ersättning under dagarna som pappan var hemma.

Så, låt föräldrarna bestämma utifrån sina förutsättningar. Jag håller med KD (!) om att jämställdhets arbetet inte ska gå ut över barnen. Vilket kan bli risken om man tvingar föräldrar som inte kan dela på ledigheten. Faktum är att de flesta pappor jag känner har tagit en stor del av föräldraledighetern. Faktum är att jag nu plötsligt träffat en som snart ska bli pappa som inte ska ta ledigt.  Det var den första jag träffat med den inställningen. En engelsman bosatt i Sverige.

