Aftonbladet har gått igenom vad alla partier tycker om skolan.Där ligger jag väl helt klart mer åt det blåa än det lila hållet.

Frågorna som man fick redovisning på:

Ska betyg delas ut från sjätte klass?
PP svar
: Nej. Viktigare att man börjar med IT i första klass.

Mina tankar: Jag är för betyg eller omdöme. Jag tycker det skulle bli mer naturligt del, och inte plötsligt komma som en chock i högstadiet när det plötsligt är för sent. Jag vet inte hur betygen fungerar i dag, men jag kommer ihåg medlet på min tid. När medlet i klassen skulle vara 3. Oavsett hur bra eller dålig klassen var. Jag hoppas man nu tittar på varje persons resultat oberoende av klassen. Men ja, IT är bra att få med i skolan. Tycker det är lite kul att det på förskolorna i min kommun faktiskt kommer med.

Ska eleverna få ordningsomdömen?
PP svar: Nej. Uppmuntra elever att inte rätta sig in i ledet.
Mina tankar: Problemet med ett sådant omdömen är att det kan vara en subjektiv uppfattning. Säg att det är en familj med många ”stökiga” barn. När läraren får det tredje barnet i familjen så kommer de ofta vara rätt övertygad om att detta barn kommer vara lika jobbig som sina syskon och bedöma dem hårdare. Men om detta inte använts i betygen eller påverkar framtiden så kan de vara ett bra sätt att ha en diskussion med barnet och föräldrarna om hur man uppträder i ett socialt samspel. Att inte rätta in sig i ledet kan säkert låta bra, kritiskt tänkande bör man ha inne tidigt. Men att visa barnen att det är ok att nonchalera lärarna, strunta i regler, störa andra, det är inte något man vill uppmuntra, och att svara på det sätt som Rick svarar känns mindre genomtänkt.

Behövs fler speciallärare för svaga elever i de svenska skolorna?
PP svar: Nej, låt elever söka kunskap på sätt som passar dem.
Mina tankar: Till att börja med PP !?!. Ska vi lära dem googla helt enkelt? Fungerar säkert bra med ämnen som man är intresserad av. De ämnen som inte är intressanta kommer man inte fokusera på. Vissa klarar naturligtvis detta bra, men alla gör inte det. De som behöver extra stöd behöver människor, inte datorer. Jag har gått kurser som vuxen i Arbetsförmedlingens regi där det var egen självstudier. Det fungerade inte så bra för de vuxna. Hur många generationer barn vill vi skada innan vi inser att inte alla barn heller klarar det så bra. De som behöver stöd ska få det. Och då behöver de speciallärare med tid och möjlighet att fokusera på dessa elever.  

Ska bli intressant att se hur PP klarar resten av frågorna. Jag känner inte att jag vill ha någon PP som skolminister efter detta, men å andra sidan så tycker jag ändå att det är viktigt att man får in IT som en viktig fråga.

Uppdaterad 9:35: Hittar att man på Piratpartiet har ifrågasatt att det saknas viktiga frågor i sammanhanget. Tycker de skriver mycket bra saker där. Och sammanfattar väl varför jag lägger min röst hos dem.

