Jag har följt debatten om hur kvinnor och män hanteras i samhället på många bloggar, och jag kan faktiskt hålla med om att män ofta förfördelas, i vårdnadstvister och säkert även i rätten. Men jag reagerar också på hur det hela tiden handlar om könet vad som än händer. Catta har skrivit mycket bra inlägg om detta för ett tag sedan.

I dag läser jag i tidningen om en man som blivit frikänd för mord på sin sambo. Jag har bara läst vad som står i tidningen (och Aftonbladets hantering av sanningen lämnar jag här därhän) och inte vad som står i domen, men nog känns det lite märkligt:

Den 47-årige mannen har själv berättat hur han och hans sambo grälade på onsdagsmorgonen den 9 juni i år. När kvinnan började skrika höll han handen för hennes mun för att hon skulle vara tyst. Han låg samtidigt på henne. När hon blev tyst gick han ut ur rummet.

Sen visade det sig att hon var död. Så han lät henne ligga där några dagar. Skulle man ha åtalat för vållande till annans död? Var dåligt hanterat från åklagaren? Jag kan tänka mig att många av de jag beundrar för sitt engagemang i frågan om hur män missgynnas (t ex Ingrid Carlqvist) nog hade tagit upp detta som skräckexempel för hur kvinnor i rätten hanteras med silkesvantar om det hade varit en kvinnlig förövare. Men nu var det en man. Hur kommer det sig att det kan bli samma märkliga resultat när det är en man? Om det nu bara ska vara könet som spelar in?

När det gäller hur folk hanteras i rätten så läste jag en intressant artikel i GD. På hur utseende spelade roll. Men inte bara det.

Och hur är det ställt med objektiviteten hos dem som faktiskt utdömer straffen?
– Domare och nämndemän utdömde hårdare straff till det egna könet.

Eftersom det blir mer och mer kvinnliga jurister (vilket Assange har märkt…) så kanske det leder till en jämställdhet vad gäller straffen, som det är nu så skrev DN om samma studien med vinkeln att kvinnor får lägre straff än män.

Uppdaterat 15:30: En piratpartist, Farmor Gun har också funderat lite på det här med jämställdhet och offerrroller som är väldigt intressant.

