Etiketter

Jonas Gardell har skrivit en väldigt fin artikel om Mona. Om hur hon är hatad för att hon är kvinna. För det är ju det allt handlar om. Det är intressant att inte Maud Olofsson och Maria Wetterstrand tas med i denna ekvation. Ja, jag har hört en del kritik mot Mauds politik tidvis. Men det har jag om de flesta andra politiker med. Så varför är då stackars oskyldiga Mona så trakasserad av alla härskna män (och kvinnor…). Både Anybody och Jerry har skrivit sina analyser. Jag kan helt skriva under på det som Jerry skriver.

Jag gillade Mona Sahlin tidigare. Så pass mycket att jag en tid ville se henne som Sveriges statsminister. Ja, även efter den så kallade första affären där en viss chokladbit blev symbolen för allt slarvande. Jag tyckte hon blev illa åtgången och skulle få en chans till. Det fick hon, men hon tog den inte. Hon förbrukade förtroendet igen. Och igen. Med nytt slarv och nya affärer under åren.

Jag har aldrig varit en fan av sossarna, men en av de vettigaste verkade vara just Mona Sahlin. De första skandalerna verkade lite märkliga. Handlade det om att hon förföljdes? Hittade man på smuts? Blev hon inte mer granskad en den som senare blev partiledare? Jag funderade faktiskt om det inte handlade om att hon var kvinna. Var inte Sverige mer redo än så att få en kvinnlig statsminister?

Men precis som Jerker skriver så förbrukades förtroendet lite för ofta. För mycket saker, parkeringsböter, företaget. Det blev liksom tydligt att det här med ekonomi inte riktigt var Monas grej. Var hon till och med ointresserad av att sköta ekonomin? Tänkte hon att saker och ting löser sig väl säkert så småningom?

En sådan person kan vara hur sympatisk som helst. Jag kan mycket väl tänka mig ha sådana person som vänner.  Men hur kan man ge henne förtroende att handskas med allas våra pengar? Med styra vårt land? Skulle hon köra på samma sätt då med, och sedan hoppas på det bästa? Är det den politik vi önskar i Sverige? Det handlar om förtroende. Ett förtroende som Mona helt klart visat att hon inte är värd. Att Jonas inte ser det och att många sossar som stödjer henne inte inser det förvånar mig. Kan de verkligen vara så blinda? Nu finns det ju de som trots allt försöker ge henne ett gott råd. Kanske lite sent dock 🙂

