Det blir mycket pajkastning mellan höger och vänster nu. Det som ligger borgarna mest i fatet nu är sjukförsäkringen som jag kan hålla med om kan fallera totalt. Däremot så har jag ett visst minne att det var problem redan innan. T ex så vet jag att min mor funderade på om de skulle strula när hon sjukskrevs efter sin olycka så hon låg på sjukhuset med brutna ben. Detta var då 2004. Samtidigt så var det problem i Uppsala för gravida med ryggproblem. Det var inte sett som en sjukdom, det var självförvållat (eller nåt…) jag har för mig att man nu har erkänt i kammarrätten att det ska få vara skäl för sjukskrivning. Det var inte så mycket liv om detta, men lite då och då läste jag om fall och förskräcktes. Själv hade jag aldrig problem så det blev inte aktuellt. Men även detta var runt 2004 så det fanns problem då med. Kanske att de inte togs upp lika mycket då?

I vilket fall som helst får alla dessa strul mig att fundera på mitt samhälle. Vilka förändringar skulle jag vilja införa om jag blev statsminister på måndag?

1. Jag skulle se över vården. Där skulle jag vilja in mer personal. Jag skulle vilja ha tillbaka läkarsekreterare. Läkarna ska fokusera på det som är deras starka sida. Jag tror att det skulle effektivisera både för läkare och sjuksköterskor.

2. Fler hjälp personal till skolan. Extra resurser till som finns tillgänglig på raster och vid lektioner.

3. Möjlighet för enklare jobb för ungdomar. Kanske lägre arbetsgivaravgift? Kanske det ska finnas möjlighet för jobb där det då inte betalas in alla avgifter för den anställde. Den typen av jobb skulle då ha åldersgräns och vara tydligt specad som ett ungdomsjobb. Kanske att användas när man vill pröva en yngre förmåga för att få in dem på företaget. Även om man har 6-månaders prövotid så är hela rekryteringsprocessen och utbilda ny personal kostsam. Det vore t ex kul att ha extra personer på affärer som packar ner varorna. Jag tror nog man kan konstruera fler jobb i samhället. Kanske ett jobb som ungdomar stannar max 2 år på. Om affären är nöjd med dem så kommer de ganska snabbt få jobba på riktigt om det finns en öppning. Under den tiden får de arbetslivserfarenhet, det kommer ses positivt på för framtida arbetsgivare som gillar att se att man har visat framfötterna.

4. Sjukförsäkringen görs helt om. Kanske dela upp Försäkringskassan i olika myndigheter. En som hanterar föräldrapenning. Där tar vi till att börja med bort det fåniga intyget från dagis som enbart kostar mer pengar och inte har sparat ett skit. När det gäller sjukförsäkringen så kanske man ska ha mer kontakt med sjukhusen runt om i landet. Kanske ska man ha en special läkare i olika sammanhang men då ska denna person finnas lätt tillgänglig på sjukhus och inte bara titta på någon annans intyg. Kanske ska man remitteras till denna när det är dags för sjukskrivning. Under sjukskrivningen ska det även finnas planer och möjlighet för rehabilitering. Akupunktur? KBT-psykologer? Om man ser att personen kan jobba med något annat så ska det arbetas med arbetsförmedlingen. Det ska vara tydliga riktlinjer om vad man kan klara av att göra, där kommer då coacher hjälpa till.

5. Regeringen som ska tillsättas ska ha kompetens eller erfarenhet inom sitt område.

6. Riva upp FRA och IPRED lagen.

Är det någon annan som har bra förslag på hur man skulle förbättra samhället? Vilka råd ska man ge statsministern vi får?

