Någonstans i valrörelsen så började jag lyssna och faktiskt hålla med KD. Men liksom Anybody var inne på så finns det liksom inte att jag ska rösta på ett parti som heter KRISTdemokraterna.

Själv kanske jag skulle säga att jag har de kristna värderingarna, men det är ju rätt oklart vad det egentligen är. Ska man gå efter gamla testamentet eller det nya? När inte ens kyrkans representater kan svara på vad kristna värderingar innebär, så är det väl rätt svårt att veta om man har dem.

Kristendomen är för mig synonymt med kyrkan. Och jag har aldrig gillat att gå i kyrkan, på mässa. Naturligtvis är det till viss del psykologi men så fort prästen börjar prata så sätter mina gäspningar igång. Jag måste ha ett program vid tillfället (oftast bröllop och dop) så jag kan följa med och se att man faktiskt närmar sig slutet.

Däremot så går jag inte ur svenska kyrkan. Jag tycker det är en trevlig tradition att ha kvar, det kan även vara intressant att gå in i en kyrka, läsa informationen som finns, titta på kyrkogården.

Men det här med religion är inte min grej. Börjar man prata för mycket om Gud så blir jag mest bara besvärad. Jag skulle väl inte gå så långt som att säga att jag är ateist, men jag har väl inget bestämt jag tror på. Men att rösta på ett parti som heter KRISTdemokrater?

Man är rädd att oroa sina kärnväljare och därför byter man inte namn om jag förstått saken rätt. Å andra sidan verkar de där kärnväljaren vara rätt få… i alla fall om man ser till resultatet.

Så jag hoppas man överväger detta igen. För det finns nog många potentiella väljare där ute, som nog kan skriva under på många av de värderingarna som KD representerar, men avskräcks.

För mig känns det illa nog att ha rösta på ett parti som seriöst kallar sig Piratpartiet. Jag hoppas att man till nästa gång har hittat ett bättre namn som bättre täcker upp vad det är man jobbar för. Den personliga integriteten. Att inte riskera att få sin korrespondans avlyssnad utan rimliga skäl. Det handlar för mig verkligen om  mer än rätten att ladda ner filmer från nätet gratis. Problemet med IPRED är att man ger privata aktörer samma befogenheter som polisen. Man öppnar upp för ett mycket skrämmande scenarion.

Det är en viktig fråga att man inte ska sätta skivbolagens vinster före utvecklingen. Hur kommer det sig att kritiken mot Spotify har tystnat? Det verkar som ekonomin gick runt. Lagliga alternativ är vad mycket folk efterfrågar.Visst finns det ungdomar som bara laddar ner utan att vara intresserad att köpa filmen. Men jag tror att vi som faktiskt köper och är lagliga är en större grupp än man tror. Därför känns denna fråga för mig som det finns en lösning – och vi är sakta men säkert på väg mot den lösningen. Men rörelsen, Piratpartiet, har flera frågor man måste fokusera på.

Och jag tror att man med ett annat namn kan framstå som seriösare, budskapet kan nå fram bättre och det blir inte lika pinsamt att erkänna sin politiska tillhörighet IRL.

