Efter att ha läst bakgrundshistorien vad gäller 16-åringen så finns det så mycket tankar som far runt så jag vet inte vad man ska tänka. Finns det lärdomar att dra av detta?

Första spontana tanken är: Ljug inte.

Hela cirkusen rullades ut på grund av lögner som 16-åringen gav till sin bekant. Varför hon ljög framkommer inte. Kanske var det apropå blåmärkena som var på kroppen. På en direkt fråga så kommer hon med en rätt avancerad lögn. Jag vet inte vad hon trodde skulle hända där. Trodde hon att kompisen bara skulle släppa det hela då?

De flesta människorna vill hjälpa varandra om man far illa. Och fick jag veta att någon våldtagits på det sättet så skulle jag agera. Men vad gör man? Ska man anmäla till polisen och låta dem sköta undersökningen? I det här fallet känns inte det som någon bra idé nu när man sett resultatet. Visst kan man se det som nyttigt att man testar hur mycket man kan tillåtas åsamka smärta med samtycke – men till vilket pris? Vad har detta kostat tjejen i slutändan?

I det här fallet var det alltså flickvännen till den som pratat med 16-åringen som ligger bakom anmmälan. Föräldrarna har ingenting med saken att göra, som jag tidigare trott. Jag hoppas att de kan vara med och stödja tjejen nu. Undrar om anmälaren ångrar sig nu. Jag skulle nog vara väldigt ledsen om det hade varit jag. För hur fel det blev. Man ville så väl.

Och tjejen som hade en lögn måste på något sätt få den att hålla. Hon är fast i en fälla. Kanske borde man anmäla henne för falsk tillvitese eller något sådant. Men hon anmälde inte till polisen. Anmälan upprättades av någon annan. Och vad skulle hon gjort? Hur skulle hon kunna berätta sanningen för dessa människor? Vända ut och in på sitt sexliv för okända människor.

Jag kan inte sätta mig in i hur hon tänkt och känt.Att det skulle bli konsekvenser av lögnen tycker jag personligen att hon borde ha insett. Men vissa har inte detta konsekvens tänk. Det kan ha med åldern att göra – men fler människor vissar bristande konsekvens känsla, oavsett åldern så det behöver inte ha med varandra att göra.

Men vad skulle personen istället gjort? Skulle hon ha gått till 16-åringen för att ta reda på mer innan hon anmälde? Hur skulle det ha uppfattats av ett offer för våldtäkt. Kanske hade hon upplevt frågorna som kränkande, att det handlade om att hon inte var trodd. Tänker då lite på kompisarna i Bjästa fallet som bestämde sig för att agera detektiver och var med att skapa stämningen mot offret där, i och med att de inte trodde på henne.

Det finns så mycket om och men i det här fallet. Tänk om personer kunde ha agerat annorlunda.

Följer nu en serie som heter ”Lie to me” som handlar om lögnexperter som tittar på människor och kan avgöra om de ljuger eller talar sanning och löser en massa mål utifrån detta. Tänk om man hade sådana här i Sverige. Eller tänk om man bara hade någon som kunde lyssna på vad personer säger och utifrån det avgöra om det är sanning eller inte. I det här fallet finns inga vinnare.

