Jag läser numer frekvent Politikt Inkorrekt. Det är intressant att läsa nyheter i gammelmedia och sedan läsa dem i Politiskt inkorrekt utan filter. Häromdagen läste jag en kommentar av AiramR från en artikel om Somalier som berörde mig djupt.

Jag har jobbat ihop med en kvinna från Somalia(vi kallar henne Bettan här) inom hemtjänsten. De gamla blev livrädda över denna mörkhyade person som stod utanför deras dörr med ett huckle över huvudet och långa kjolar. Många, och då menar jag många, av dessa äldre vägrade att släppa in henne.
Vad händer då? Jo, Bettans arbetskompisar fick bra mkt mera att göra när de ska ta även hennes vårdtagare. Hur den arbetssituationen fungerade, tror jag att vem som helst kan räkna ut….
Kan bara säga att jag förstår dessa äldre människor som kanske endast sett dessa mörkhyade människor på TV eller på långt håll eller åtminstone har haft sällskap vid ev. möte. Helt plötsligt står Bettan utanför deras dörr!! Kan ju nämna att Bettan inte bara är mörkhyad utan så mörk som jag tror att man kan bli. (Vill inte skriva ”det” ifall någon tar illa upp)
Sedan kan jag även tycka att det är synd om Bettan som ändå försöker att komma in i det svenska samhället och det blir på det här viset.
Bettan var väldigt angelägen om att försöka få det att fungera. Hon började med att ta av sig sitt huckle på jobbet, vilket inte blev någon större skillnad gentemot de boende. Inte blev det särskilt mkt bättre när hon tog av sig sin kjol där hon hade jeans under, heller.
Nu fanns det boende som tyckte det var helt ok att Bettan hjälpte dem. Så det hände att Bettan var ute och gjorde ärenden med dessa boende.
En dag kom Bettan till jobbet och var ganska förtvivlad. Hon berättade att det var någon av hennes grannar (klan) som hade sett henne ute, utan huckle och kjol. Detta hade vid första tillfället resulterat i att hennes lägenhet hade blivit totalt ”omvänd”. Dom hade inte gjort sönder speciellt mkt utan mest vält möbler o dyl. Dom gjorde det för att skrämmas, enligt Bettan. Men Bettan hade bestämt sig för att hon ville försöka komma in i vårt samhälle, jobba och lära sig språket bättre. Hon hade börjat bli lite försiktigare, så hon tog på sig när hon var ute med de boende. Matsalen i detta boende har väldigt stora fönster och är öppen även för allmänheten. Detta resulterade självklart i att dessa grannar såg Bettan utan huckle o kjol fler gånger. (Spionerade??)
Denna dag när Bettan kom och var så förtvivlad så hade hennes grannar fört bort hennes två barn för hon var en olämplig mor. Vi tyckte att hon skulle gå till polisen, men det vägrade hon. Det skulle bara bli värre då, enl. henne.
Kan ju nämna att Bettan bodde då i den stadsdelen där ALLA andra muslimska somalier bor. Hon hade inte ens chans till eget liv eller att försöka komma in i samhället. Det såg hennes ”bröder och systrar” till.
Jag slutade på detta äldreboende i den vevan detta hände men vet att Bettan inte är kvar och det sista jag hörde (alltså hörsägen!) så ska hon tydligen prostituera sig. Hon blev väl troligen ”oren” av att jobba på detta äldreboende utan kjol och huckle.
Jag tycker det är så tragiskt….. När en invandrare verkligen försöker att komma in i samhället så blir hon motarbetad av ”sina egna”. Och en sak är nog säker…..hon är nog inte ensam om att vara i denna situationen. Eller så är hon det, för det kan hända att de somaliska kvinnorna inte vågar, för de vet vad som väntar dem i så fall.
VI GILLAR OLIKA……..

Det känns så fruktansvärt orättvist. Visst kan jag förstå att äldre personer blir rädda för något ovanligt. Kan ibland själv haja till när jag ser någon som är väldigt mörk. Samtidigt så borde man väl på något sätt kunna få det att fungera utan att lägga sig platt och låta andra ta över jobbet? Hur ska man motivera folk att anställa någon om man sedan inte kan få dessa personer att kunna jobba genom att ”kunderna” vägrar dem. Samtidigt så kan jag väl erkänna att jag skulle vilja ha något att säga till om när det gäller folk som kommer innanför dörren till mitt hem. Om jag inte känner mig trygg med någon – ska jag ändå tvingas på denna person? Vi hade en som installerade larm häromdagen hemma till exempel, om det hade varit en person som jag inte kände mig trygg med, hur hade det känts att veta att den personen har koden till mitt larm, och fick med sig nycklar till min lägenhet?

Så om man anställer någon som inte fungerar, då blir arbetssituationen för resterande inte så bra vilket skapar bitterhet där. Hur roligt kan det vara att veta/ana att ens arbetskompisar sitter och retar upp sig på en? Hur ekonomiskt bärbart är det för företaget att anställa flera invandrare i det sammanhanget? Det finns liksom bara förlorare i det här läget.

Att personen sedan gör sitt bästa för att smälta in i samhället genom att lägga ifrån sig slöja känns ju som ett steg i rätt riktning – men då kommer problemet med landsmän som inte kan acceptera detta. Jag är emot slöjförbud och burkaförbud mm. Men jag anser inte att det ska vara en rättighet att alltid ha det – samtidigt så blir det svårt i såna här lägen. Om en kvinna har det för att inte få dåligt rykte – vore det inte bättre att ha ett förbud på vissa ställen som försvar för dem? Å andra sidan så finns det risk att de inte kommer ut i arbetslivet då, är väl ett hållbart argument. Men kommer de in på lika villkor i dag då?

Jag vet inte hur man borde göra för att förbättra situationen för personer som kommer hit till Sverige. Jag önskar det fanns en bra lösning.

