Ett år efter att mina barn döptes så fick de en barnens bibel från församlingen. Dessa har sedan dess stått i bokhyllan tills förra veckan då äldste sonen hittat den och vill ha denna som kvällslektyr.

Just nu sitter jag alltså och läser dessa bibliska historier från en mycket intresserad kille. Jag kommer ihåg när min lillasyster var i den åldern. Då var hon väldigt religiös och pratade om Gud en massa. Mycket besvärande för en 14-årig storasyster. Jag hoppas verkligen inte min son ska hamna i samma fas nu.

Jag erkänner att det faktiskt är aningen intressant att läsa kortversionerna om historierna från bibeln med på ett sätt. Visserligen är de ibland väldigt censurerade, men jag antar att poängen (och i vissa fall, bristen på poängen) kommer med. Försökte förut någon gång läsa bibeln bara för att ha gjort det, men tröttnade efter alla dessa verser som bara listade upp släktträdet.

Skulle faktiskt vara intressant att läsa koranen på samma sätt. Bibelns historier känner jag trots allt till. Davit och Goliat. Simson och Delilah. Moses i vassen m fl. Koranen har jag egentligen väldigt liten koll på, det är väl mest det som andra människor, som inte är muslimer har tagit ut och tolkat på sitt sätt. Men det får bli en senare fråga. Just nu gäller det att genomlida hela bibeln först tydligen.

