Läser en artikel om sextrakasseringen av kvinnliga nördar.

Även om tjejer vill vara med i en grupp för att de delar ett intresse, så finns det ofta nördkillar som tänker ”vad gött att det finns tjejer här då kanske man kan ligga med dem”. Det kan vara svårt att få vara med på sina egna villkor.

Jag kan väl lite löst definiera mig som nörd. Jag älskar datorer. Jag känner mig mer bekväm att umgås med andra datamänniskor som förstå skämt typ ”det finns 10 typer av människor. De som förstår binära tal och de som inte förstår det”. Jag har lättare att komma in i gänget och prata när vi kan skämta om Microsoft och dissa Mac. Jargongen blir lättsam. Hamnar jag med andra typer av nördar som kanske mer är programmerare så blir det inte lika lättsamt. Vi har inte samma referensramar så jag förstår kanske inte vad det är de reagerar på vid olika interna skämt. Jag antar att jag kan framstå som lite trög för dem som inte förstår basic saker när det gäller hur ett program är uppbyggt.

Man säger oftast att motsatser dras mot varandra, vilket säkert stämmer bra. Men folk med likartade intressen kan också dras mot varandra. Man kan bli vänner på grund av samma intressen. Någon utanför kretsen säger något om det ämne man är intresserad av som man uppfattar som dråpligt och man möter en annan av sina nördars blick och ler i samförstånd. Kärlek på jobbet är inte ett helt ovanligt fenomen.

Kanske det helt enkelt är så att dessa nördar tröttnat på ytliga tjejer som bara bryr sig om sitt utseende och vem som är snyggaste idol killen. Kanske de tycker att de tjejer som delar deras intresse är smartare och mer intressanta och kanske ser det det som viktigare när de tittar efter tjejer. Solklart att det handlar om sextrakasserier då.

*suck*

Men det finns lösning i sikte. Man ska nu ha en paneldiskussion om temat ”kvinna och nörd”. Vem riktar den sig till?

– Den som vill lära sig mer om varför feminism och nörderi hör ihop. Den som vill att alla intressen ska vara öppna för alla, och alla som vill vara med och skapa en schysstare nördkultur.

Jag tror jag har en strålande idé att ta upp. Varför inte kvotera in kvinnor till nördgrupper? Flashback till exempel ska vara ett hak för yngre finniga män vad jag förstår. Vad sägs om att kvotera in medlemmarna där. Sen får man se till att det är samma antal inlägg från kvinnorna och männen per månad. Så om männen skriver för många någon gång till exempel så spärras de per automatik. Jag tror det finns mycket potential i många forum. Bara för att vara lite jämställda kanske man ska göra samma sak på Familjeliv. Spärra kvinnor när de övertrasserar sin könskvota.

