Satt och väntade på att Uppdrag granskning skulle läggas upp på SVTplay och fastnade då på Veckans brott istället. Mycket intressant. Jag gillar egentligen inte professor G.W. Men i slutet av programmet tog de upp när personer beträffade brottslingar. De var rätt dåliga på det och det är väldigt svårt.

Själv blev jag en gång vittne till vandalism. Jag och min syster hade precis parkerat på en parkering. Mitt emot parkerade en jänkare. Föraren öppnar då dörren och slänger upp dörren i bilen bredvid. Troligen blir han irriterad för att bilen står för nära eller något sådant. Han öppnar dörren igen. Och igen. De andra i bilen börjar gå därifrån. Föraren lägger sig ner och sparkar upp dörren gång på gång. Man hamnar lite i en chock att se något sådant. Vi satt kvar där i bilen och såg ut som fågelholkar. Till slut så går killen iväg. Vi tar registreringsnummer på den skadade bilen och på jänkaren. Sen åkte vi till polisen och skulle anmäla.

Hur killen såg ut? Blond. Vilken sorts bil hade gärningsmannen? Stor jänkare… Vad var det för bil som skadades? Röd. Man kände sig enormt korkat. Jag har alltså fortfarande starka minne av vad som hände hur bilarna stod och hur han lägger sig ner och sparkar upp dörren. Men ingen aning om hur han såg ut.

Vi åkte tillbaka till parkeringen och satte en lapp på rutan på den andra bilen med information om att en anmälan gjorts. Jänkaren hade då flyttats till en annan del av parkeringen. Under tiden jag satt fast lappen kommer det ett gäng okända människor. Plötsligt inser jag att en av dem är blond. Jag flög tillbaka till bilen. Syster såg lika panikslagen ut som mig. Hon hade känt igen dem tidigare.

Slutet gott i det här fallet i alla fall. Vi kallades aldrig till någon rättegång, men ägaren hade fått ut ersättning i alla fall, och jag och min syster fick dela på 500 kr som tack.

Om jag någonsin blir vittne till ett brott ska jag dra fram min mobiltelefon fortsättningsvis. Tror det är mer effektivare än om jag ska beskriva någon….

