Även om jag inte har kommenterat Daddy på länge så läser jag fortfarande hans blogg då och då. Den senaste tiden har han haft ett par väldigt bra artiklar som berört mig.

Dagens inlägg handlar om en pappa som döms för ganska grov misshandel av sin sambo. Skallning med mera. Saker som inte gett något som helst spår. Naturligtvis finns det ett barn inblandat. Ett barn som man inte ser något intresse av att lära franska. Varför ska barnet behöva kommunicera med sin far? När det handlar om invandrar barn vars föräldrar talar ett annat språk så  är det självklart att de ska få lära sig språket.Det handlar om att hjälpa barnen med sin kultur. Men om någon av föräldrarna är döv eller har ett annat språk så ses det inte som viktigt att hjälpa barnet. Att förstå kulturen är viktig – men att förstå föräldrarna är oväsentligt?

I det här fallet verkar det heller inte handla bara om barnet. Det handlar om pengar. En lägenhet som bytts från hyreslägenhet till bostadsrätt och voilà så har mamman som kastat ut pappan fått en nätt liten vinst efter försäljningen.

Det finns mycket unket i detta, om det stämmer. Jag önskar att ett sådant här fall skulle granskas av Uppdrag Granskning. Jag vet att Daddy och Uppdrag granskning inte riktigt är kontenta sedan ett tidigare reportage, men jag skulle vilja ha ett av de fall som ska visa på hur en pappa kan misshandlas i rätten ska granskas och visas upp för svenska folket. Jag tror att tiden är rätt. Det är många som har reagerat på hur stort det slogs upp om barnen som kidnappades av sin pappa på Junibacken, och ointresset för det barn som i två år varit på ”flykt” med sin mamma och mormor. Jag tror tiden är inne att granska rättsfall med. Det finns många tveksamheter när man undrar vad som har föranlett ett visst beslut. Vilket underlag tas med. Om det nu är som så att det inte har kallats vittnen, är inte det något försvarsadvokaten skulle gjort? Vad kan stoppa en försvarsadvokat att presentera fakta som talar för klienten?

Ett annat starkt och bra inlägg handlar om brevet till Sveriges kvinnor. Det som handlar om deras söner. Som mamma till två pojkar så har dessa frågor blivit mycket viktiga för mig.

Pojkar som slås ut ur skolan hamnar lättare i kriminalitet, gäng, huliganism och andra problem. Allt färre pojkar går idag ut gymnasiet med godkända betyg för varje år. Med denna minskande akademiska utbildning och den ökande marginaliseringen, så är pojkar och unga män på god väg att bli det underordnade könet. Exakt det som feministerna menade var den största ondskan på jorden när dom påstod att det drabbade kvinnor. Dom hävdar till och med detta fortfarande.

En mening som jag tänker mycket på är denna:

Som alltid kommer det att se väldigt annorlunda ut inifrån det system som ni har hjälpt till att skapa genom er tystnad när det drabbar er själva, snarare än någon okänd man som ni i tysthet tror bara får vad han förtjänar .
Och det kommer att drabba fler än hälften av era söner!

Min sambo har berättat något som gjort stort intryck på honom. När han gick i gymnasiet så var det en klass med bara killar. In kommer två representanter från RFSU som skulle prata sexualkunskap. En av personerna hade då sagt att 1/3 del av de som satt där inne skulle någon gång i sitt liv komma i en situation där kommer överväga abort. Min sambo hade tittat sig omkring och funderat på vem det skulle drabba. Att han själv skulle komma i den situationen fanns inte på världskartan. Och det fanns andra i klassen som var mycket tveksamt. Men åtminstone han och två av hans kompisar som han inte förväntat sig kom i den situationen. Sensmoral. Du är inte immun. Shit happens.

