Ok, jag kan inte låta bli att läsa  Monicas blogg. Även om jag egentligen bara skrattar åt vad hon skriver nuförtiden så är det rätt kul att se exakt hur hon syltar ner sig. i saker och ting.

Hur skulle hon reagera på Uppdrag granskning? Monica tycks, precis som mig för övrigt, reagera rätt emotionellt på saker och ting. Däremot upplever jag att hon gärna ställer in sig i sin åsikt, och upplever meningsmotståndare som fiender. Oavsett hur respektfyllt hon bemöts.

Vilket leder till att hon snabbt omvandlar forna vänner och bundsförvanter till fiender. I alla fall i hennes värld. Från deras sida startar det oftast med förvåning och sedan nonchalerar henne. Men det hindrar inte henne, och hennes kommentatorer, från att ta upp dem gång på gång. Det kan väl om inte annat Ingrid, Daddy, Ramona och Ann-Helena vittna om.

I det här fallet hade då Ingrid redan tagit parti för fostermamman. vilket avhandlas lite här och här.  Och eftersom jag visste att den sista lojala personen Alexis har samma åsikter som Susanna i det här fallet – hur skulle det då gå? Hur skulle såpan i Monicas blogg fortsätta? Skulle plötsligt Alexis bli Persona non grata. Och hur skulle då hans liv bli?

Till att börja med behövde jag inte bli besviken. Klart hon skrivit om detta:

Uppdrag Granskning ikväll, såvitt jag förstår.
Oavsett de vuxna (som jag inte kan yttra mig om) så gör man inte så här mot barn.

Och så klippt från Aftonbladet (tror jag, det är inte angett någon källa, brukar man inte göra det om man själv inte skrivit det?). I vanlig ordning står det inte så mycket i inläggen då, utan det handlar mycket om diskussionerna som uppkommit:

Till att börja med så är alla upprörda över Uppdrag granskning, sen kommer då Alexis.

I uppdraggranskning-programmet uttrycktes som något fasansfullt att biologiska mamman flyttat några gånger under tiden som barnen besökt henne. Vad var så ”hemskt” med det??
Min tämligen långa livs erfarenhet långt borta från personer involverade i Socialtjänst, Socionom utbildning, psykologer etc etc är att tex barn födda/uppväxta i ambulerande miljöer; på cirkusar, resande/romsläkter och liknande, uppvisar större social intelligens, tankeverksamhet, förmåga till självförverkligande, Kort sagt till vettigare människor än detta skrämmande familehems-1800-talsbondeförbunds-par som vill uppfostra dem till att plöja fåra efter fåra i åkern (visas som något positivt i UG), diska, städa, helst gå i kyrkan, osv.
Efter detta fd familehemmests rabiata hetsjakt (biomammam blev t ex överfallen av en proselyt) tvivlar jag starkt på att de vill barnens bästa.
De vill ha bara ha rätt, dvs sitt eget bästa efter en rasistisk hetsjakt, understödd hos soc.styrelsen av bl a Lisbet Pipping.
De kan göra vad de vill; ändå kommer de två barnen i tonåren att söka sig till sitt romska ursprung och skita i de enformiga plogfårorna! Så är livet.

/ Alexis

Spänningen stiger här för mig. Hur ska Monica agera? Vilken sida ska hon ta? Risken är att hon hamnar på samma sida som Ingrid, om det nu är så att hon tar parti för fosterfamiljen – och Gud förbjude det…

Och sen tror jag inte någon har problem att de söker sig till sina rötter, däremot så vill de att dessa barn nu, inte tonåringarna, ska ha det tryggt nu.

Och svaret var:

Alexis
Jag delar din upprördhet vad gäller förtalet och jakten på modern. Hon och barnen har sin kultur. Den ska ingen annan ha någon uppfattning om typ att de ska gå i kyrkan. Får man veta varför mamman har flyttat runt? Jag tror kanske inte att det är så bra men det är knappast en anledning att ta ifrån henne barnen.
Jag får samma känsla som den du beskriver av fosterfamiljen. De skulle aldrig i livet ha fått vara barnvakt åt mina ungar. Men det är som sagt bara en känsla. En annan känsla i sammanhanget är att, som du skriver, fosterfamiljen verkligen bedrev hetsjakt inklusive förtal på mamman. Har jag fel eller? Jag delar även din uppfattning att barn förr eller senare söker sina rötter. Så är det nästan alltid.

Inte alla håller då med Monica och Alexis som blir lite ensamma på sin kant. Inte för att det stoppar Monica.

Det är väldigt märkligt att mamman inte kom till tals i programmet. Tyvärr är det ju så att vem som helst får skaffa barn. Alla klarar inte att ta hand om dem. Om mamman är i så dåligt skick att hon inte kan tala för sig i UG skulle man kanske inte gjort programmet.
Å andra sidan var det kanske socialtjänsten det handlade om.

Ja, för att om mamman är i dåligt skick så skulle man helt enkelt skita i programmet och sätta press på kommunen och vänta tills det går åt skogen med barnen. Bra plan. Hear no evil see no evil.

Fast sen så får hon klart för sig vad programmet handlar om:

Ok, så vinkeln var socialtjänsten alltså.
Men jag förstår inte vad det är för kunskaper man måste ha för att förstå att man inte gör så här. Det är basic liksom.

Ja. Men tydligen inte för vissa. Då hade liksom inte situationen uppkommit. Och tanken med Uppdrag granskning är väl litegrann att de ska granska och peka på felaktigheter. Och hjälpa till att rätta till dem. Annars är inte intresset så stort att rätta till saker som blivit fel. Det är mest bara ”Vi har tagit till oss kritiken och ska se över våra rutiner (igen…)”

Hon hinner också med att ge en släng till någon som kritiserar Alexis:

Anders
Jag tycker Alexis skriver jättebra jämt.

Alexis fortsätter

Henrik J har fått vad jag menar om bak/bockfoten. Jag har aldrig förespråkat att barnen skall vara hos biomamman för gott. Däremot att de skall ha ett fungerande umgänge med henne och sina övriga syskon – vilket bara är möjligt om de har sin bas i ett vettigt familjehem som inte sätter käppar i hjulen för ett sådant umgänge.
Det kanske de har nu, så jag förstår inte uppståndelsen. Eller rättare sagt, den kanske just därför kan förstås…

/ Alexis

Lite senare fortsätter Monica:

Det är den här mycket subjektiva känslan jag får av ärendet. Fosterfamiljen vill ha barnen som någon slags egna tillhörigheter. Om det är skälet till förflyttningen av barnen så är den motiverad. Det får däremot inte gå till på ett sätt som gör att barnen tar skada. Det är min kritik av socialtjänsten

Ja, bara tanken att försöka skydda och bry sig om barn som man inte har fött är ju helt klart skäl för att förflytta dem.

Uppdaterat 15:50, som någon påpekade till mig så är detta en fråga till Alexis och inte hans uttalande. Och Alexis fortsätter:

Jag kan inte alla turerna men var inte barnen placerade i ett annat fosterhem fr o m hösten 2009, med umgänge med biologiska mamman? Hur fungerade i så fall det?
Kastade barnen sig även då på golvet och skrek nej nej, fick feber, kissade på sig etc etc som i en annan skräckfilm, inför varje besök hos biomamman?

Nyfiken Alexis.

Nej de andra familjerna har inte yttrat sig. Alltså fungerar det ju troligen. Eller också fungerar det inte, och skulle de då ha yttrat sig så hade det varit skandalöst för att återigen har fosterföräldrar skadat barnen. Så det finns liksom inget sätt att vinna i det här läget för de som bryr sig om barnen

En liten detalj är ju att oftast är barnen mer utåtagerande och bråkiga mot föräldrarna. Det kan vara hur frustrerande som helst för föräldrar, men det handlar ofta om att det är med dem de kan vara trygga i att uppföra sig illa. Så om barnen nu sitter vattenkammade och väntar på besöken så kan man väl se det som positivt. Eller inte. Men nu vet vi som sagt inte.

Monica säger djupsinnigt

Blod ÄR tjockare än vatten.

Och jag tänker då på Dominique Cottrez.

HenrikJ svarar då väldigt bra på detta:

Monica –> Ja rent koncistensmässigt är blod tjockare än vatten, det har du rätt i. I övrigt är det utan betydelse när det gäller barn och var de känner sig hemma.

För tillfället är Alexis är lugn i alla fall:

I radion svarade soc.chefen på frågan om hur barnen mår där de är nu att de mår bra. Ändå lite betryggande att höra efter alla skräckmålningar. Eller ljuger soc.chefen, också?

/ Alexis

Säger socialchefen på kontoret att de mår bra så är det nog så. För vi kan ju helt klart lite på att de inte gör några misstag. Eller, eh? Anders kontrade i alla fall snabbt på detta. 🙂

Ja Alexis hur ska någon kunna veta det?
Monica håller med om att soc är livsfarlig.

Och det skriver hon ju faktiskt där i kommentarerna. Såpan fortsätter säkert där men jag lägger ner att följa den där en stund.

