Slå inte tjejer var något killar lärde sig förr enligt alla källor. Själv vet jag inte om det stämmer. Jag hörde väl mer att man inte skulle slå de som var mindre. När det gäller mina barn så lär jag dem att de inte ska slåss. Punkt.

Enligt en Newsmill artikel så utmålas en fruktansvärd verklighet där tjejen dagligen slås ner av ett äldre barn. Och barnet får en utskällning och får skrattande säga förlåt. För att samma sak ska upprepas nästa dag.

Min attityd till barnen (söner) vid uppforstran är att: Du ska inte slåss. Punkt.

Jag har aldrig sett något barn slagits på dagis när jag varit och hämtat och lämnat. Och när jag pratat med föräldrar (jag är med i föräldrarådet) så är alla väldigt positivt till dagiset och hur harmoniska grupperna är. Eftersom kommunen jag bor i har ett av Sveriges högsta barnantal i gruppern så kan jag väl tänka mig att de skulle ha svårt att ha koll på alla barn, och riskera missa något. Men som sagt, det är inget problem.

Frågan är då för mig att om det är så mycket bråk – vad gör man på dagiset? Min son hade problem ett tag med sin bästa vän som gärna knuffade på min son när sonen valde att leka med någon annan. Fröknarna agerade direkt och placerade dem i största möjliga mån i olika grupper. Tyvärr var väl barnen lite magneter och drog sig gärna tillsammans, vilket gjorde att fröknarnas jobb ibland blev förgäves. Å andra sidan så höll de koll på barnen när de satt tillsammans och började bråka på varandra, och oftast när de blev ovänner så reste barnen sig och gick åt varsitt håll.

Om man har problem med att barnen blir slagna på dagis så kan jag inte se  att den första lösningen är att slå tillbaka. Diskussionen måste föras med dagisfröknar och andra föräldrar. Risken att lära en tvååring att slå tillbaka är när det är ok att slå och inte. Varför inte börja, det andra barnen knuffade ju mig igår så då måste jag väl knuffa dem?

Eftersom risken sedan är större för killar att bli nedslagna i äldre ålder så borde det ju ur det hänseendet vara bättre att lära dem självförsvar. Hur otroligt det är kan verka är det ju så att inte alla killar slåss. Men vem som helst kan bli drabbad av våld från någon annan. Och då borde de ju kunna försvara sig från den påverkade killen som springer runt med kniv och muckar?Alltså känns det bättre att lära sig lugna ner någon och att inte provocera.

