Genusnytt funderar i dag på varför det inte finns några s k Gentlekvinnor som bär väskor, drar ut stolar och öppnar dörrar.

Till att börja med har jag läst en hel del om gentlewoman. Eller ladies. Framförallt i mina Harlekin romaner. Det är den gamla tidens kvinnor som skulle svimma och ha luktsaltet nära. De var väna och mjuka gärna med ett broderi i handen och sträckte alltid fram en snövit hand för en man att kyssa.

Så för mig är det inte aktuellt med någon gentlekvinna.

Jag är heller inte bekväm med en ”gentleman” och har i det närmaste kört dragkamp med några ytligt bekanta artiga män som velat bära min väska. Visst, när jag har 3 väskor och försöker ta mig över en station så skulle jag väl inte direkt tacka nej till hjälp. Å andra sidan skulle jag nog kanske titta lite misstänksamt på personen som erbjuder sig hjälp med, tänk om han tänker stjäla dem?

Dra ut stolen åt mig? Risken är väl att jag hamnar snett och ramlar av stolen av idel nervositet. Och öppnar dörrar kan vara en mardröm, man går i sin egen takt till dörren och så står det någon och håller upp dörren. Då måste jag ju plötsligt öka takten och skynda mig in. Och tänk om jag egentligen inte var på väg in just där, då har personen fått vänta i onödan.

Nej, jag är inte ute efter en man som sätter kvinnor på piedestal och gör småsaker som jag känner är oväsentliga. Jag tycker däremot att man kan hjälpa varandra. Om någon tappar en vante så har jag inget problem att ta upp den och ge till personen. Om en äldre person eller mycket gravid människa kommer in i bussen så ger jag gärna dem min plats.

Om någon har problem med bilen så går jag inte fram och erbjuder dem min hjälp. Rent krasst. Vad kan jag göra? Men om de skulle komma och fråga efter något (typ startkablar) så skulle jag nog hitta fram dem och hjälpa till. Likaså kan jag ge hjälp till folk som på engelska försöker förstå en svernsk parkeringsautomat. Om en granne behöver låna en bil så tvekar jag inte att låna ut den, och jag kan gärna skjutsa folk dit de behöver komma. Dvs för mig är det naturligt att ställa upp och hjälpa folk med saker som jag kan göra. Men att vara artig bara för att det förväntas att man ska följa koder har aldrig varit något för mig.

Framför vanlig hyfs och fason för alla så kan jag nog klara mig utan genlemän med 🙂

Och jag lovar att jag inte ska återgå till det gamla och dåna om någon motsätter sig detta…

