När jag var liten sa man zigenare. Nu är det tydligen romer som gäller då zigenare uppfattas som nedsättande. Jag tycker det är lite synd. För mig har zigenare en härligt exotiskt klang som stämmer överens med det härligt svara håret och mörka spelande ögon. Med rättfärgat hår, fräknar och blå ögon så var det med en viss avund kan jag erkänna.

När någon säger zigenare så tänker jag på Katitzi. En bokserie och TV-serie som jag älskade. Det var en underbar serie som dock blev aningen svart så småningom. Jag blev mycket illa berörd när jag läste om Katitzi barnbruden och det som hände efter detta. Däremot älskade jag sista boken, Katitzi uppbrott, då man där hade med en massa bilder på det härliga dansande och glada folket. Den enda riktigt hemska människan var tanten. Den där ingifta svenskan. Jag har länge haft problem med Monica Zetterlund efter den rollen 🙂

Jag vet inte hur man bör göra för att förbättra för zigenare/romer i Sverige. Jag tycker det är ett problem att folk håller i plånboken när det kommer ett gäng zigenare. Det bär mig emot att säga det, men jag gör det själv. Jag har vid flera tillfällen sett zigenare ogenerat plocka på sig saker i affärer som döljs i kläderna. Har jag någonsin hört någon rom fördöma det beteendet? Tyvärr har jag inte det, utan man väljer att i alla sammanhang utmåla romer som offer för den svenska rasismen.

När man sett hur människor använder sina klädesplagg för att dölja stöldgods så är det väldigt svårt att inte titta till på en person som kommer in med den stora kjolen. Egentligen tycker jag det är vackert och skulle gärna se mer av sådana härliga färger. Men det talas tyst om problemen. När folk drar till sig väskan så är det rasistiskt. Inte erfarenheterna.

Jag behöver en ny röst från romerna efter Katarina Taikon. Någon som kan förklara den romerska kulturen på ett lättfattligt sätt. Och någon som faktiskt kan säga att det ligger inte i deras kultur att stjäla, utan det är enstaka individer som inte stöds av andra. Om det nu är så.

