Jag höll på att sätta kaffet i vrångstrupen i dag när jag läste Aftonbladet. Man definierar om det här med våldtäkt. Man måste ha samtycke innan sex helt enkelt. Är det bara jag eller känns det inte lite väl mycket nu? Vad hände med romantiken? Själv har jag inte haft så många partners, så det kanske är jag som är blåögd. Men nog kunde jag tänka mig att det hela samtycket liksom växer fram under samtalet och hångel. Inte för att man explicit kommer överens om det, men man möter varandras blick och ser intresset. Och man säger inte nej. Den delen som jag liksom sett som central.

Pratade med en 30-årig kollega som hade tittat på en undersökning vad gällde sexpartners för män. Hon låg väl på 30+, en ”storknullare” och promiskuös enligt Olle i artikeln. Fast då handlade det om män. Den manliga kollegan som satt med i soffan höll sig till 15-20 st, dvs snittet. Själv var jag tyst.

Men säg att jag då är ute och dejtar igen. Hur är det tänkt att jag ska ge samtycket? När i förspelet kan man tänka sig det? Ska det vara skriftligt? Muntligt med vittnen? Jag är en pryd person som inte tycker om att prata sex så mycket – så hur är det tänkt att jag ska gå tillväga för att visa en kille att jag verkligen vill utan att säga rakt ut.

Risken är troligen att man är rädd att för att män ska dra nytta av dessa fulla tjejer och därför göra det lättare med fan-jag-har-ågren-jag-skulle-inte-legat-med-honom fallen att gå vidare. Men kanske vi i så fall hellre skulle fundera på det här med alkohol. Varför dricker folk sig stupfulla? Kan man inte göra något åt det istället?

Frågan är också om förändringarna skulle underlätta i Assange-fallet. Kanske man kan kräva lite klausul i avtalet där man har ångervecka beroende på:

1) Skickligheten hos mannen – det kan ge dem lite prestationsångest, det kan de gott ha!
2) Om personen ringer dagen efter
3) Personen får ha celibat i X antal dagar efter tillfället.

Beatrice Ask tycker att utredningen ger flera konstruktiva förslag på hur dagens lagstiftning kan skärpas och tydliggöras.

Vem är förvånad.

Andra som skrivit om detta är Oh, the Irony!

