Det är med viss sorg jag läser att Medborgar X slutar blogga. Hans engagemang och tid tryter. Och hur mycket man än skriver så har ingenting förändrats. Det känns trist att läsa att han slutar. Jag tycker om att läsa bloggar, och hans har jag följt nu ett bra tag. Jag är inte alltid överens helt och hållet – men oftast förstår jag hans poänger och tycker de är vettiga. Jag tycker det är kul med bloggandet. Att följa med en människas tankar och engagemang. Ibland håller man fullständigt med personen och ibland funderar man vad som slagit slint precis då.

Första gången jag hörde om bloggar var när SVD stolt slog sig för bröstet och talade om att man skulle börja blogga. Jag var väl inte så här jättepositiv kan jag erkänna. Hur nördigt lät det inte med bloggar? Men med tiden när man sökte information om något så var det oftare och oftare jag hittade svaret i bloggar. Och sen hösten 2008 så hittade jag Bloggen. Sanningen om Gömda med Monica Antonsson. Wow! Vilket media. Vilket lyft. Senare upptäckte jag svårigheter att kommunicera tillbaka. Oftast blev mina kommentarer så extremt långa. Alltså skapade jag min egen blogg.

Det var tack vare ett av mina inlägg om Monica och George där Medborgar X kommenterade som gjorde att jag hittade hans blogg. Jag fann honom snabbt väldigt intressant att läsa. Dessutom upptäckte jag att det fanns många intressanta bloggar på hans blogglista, så tack vare honom har jag funnit många guldkorn.

Samtidigt är det ju så att oftast skriver man när det är något som man upprörs över och vill förändra. Det blir mycket bitterhet som kommer fram i bloggar. Efter en tid så kan man själv bli uppfylld av hur åt h-e allting är. Och hur maktlös man är att förändra det. Hur många som än skriver en massa vettiga saker i bloggosfären så inser man att den vanliga världen inte alls reagerat. Pratar man Littorin så säger folk att han avgick på grund av sexköpet. Man har ingen koll på att Aftonbladet inte kunnat publicera minsta bevis. Man har koll på att ”Gömda” inte var helt sanningsenlig. Men man inser inte hur otroligt falsk den är. Bjästa kommer alla komma i håg i och med att det visades på Uppdrag granskning. Men debatten som följde efteråt har alla glömt.

Jag hoppas att Medborgar X kommer hitta engagemanget igen och kunna dela med sig av sina klokheter. Kanske behöver han inte uppdatera lika ofta, men komma med sina analyser ibland. Även om det inte nått ut till verkligheten alltid, så har han hjälpt mig att tänka igen. Reflektera på sidor som jag tidigare inte alls tänkt på. Så jag hoppas han kommer tillbaka någon gång. Full av nytändning och en massa spännande analyser.

Vi kommer sakna dig!

