Läste precis hos HAX om hans besök i Sverige (=Stockholm). Vissa igenkännande skratt var det allt…Så då tänkte jag igen på oss svenskar.Den svenska särarten. Susanna tipsade tidigare om det härliga youtube klippet. Kände igen mig i ganska mycket.

Känner igen mig mycket där. Framförallt:

Vad är svenskar!
* Naiva
* Punktliga (ja, sisådär i alla fall – önskar vara det i alla fall)
* Tillbakadragna
* Rädda för att göra bort sig.

Tystnaden i hissen. Vänta till grannen gått in där. Been there 🙂

Jag skrattar också mycket åt Sällskapsresorna. Framförallt när det kommer till Segelsällskapsresan. Eftersom vi var på Västkusten varje sommar var det mycket båtresor. Och mycket saker man kan känna igen där.

Men som sagt det finns mycket annat som man kan känna igen sig i. Men det är kul att kunna skratta igenkännande åt saker. Tittar man på Josef Fares filmer så är de också härliga. Man skämta om sin egen kultur. Det blir då med värme, och det kan vara lättare att förstå den kulturen genom att ta fram den och skratta tillsammans åt saker och ting. Men som varande i min egen kultur kan jag inte se på någon annan kultur med samma granskande ögon.

