Det är skandalöst hur mediadrev kan gå emot politiker. Hur ska folk kunna tänka sig att bli politiker i dagslägret? Vem kan klara sig undan nålsögat?

Själv är jag 37 år om man då ser på min resume?  Vad skulle granskarna få fram om mig?

* Jag har aldrig varit på någon bjudresa

* Jag har aldrig låtit mitt företag betala saker som inte hört till jobbet.

* Jag har bott inneboende under ett väldigt kort tag på ett tveksamt kontrakt. Detta upptäcktes snar eftersom vi ändå var ärliga med att vi bodde där, och lägenhetsinnehavaren vräktes. Själva fick vi ett förstahands kontrakt med hyresföretaget i ett mindre attraktivt område…

* Mitt CV stämmer. Det finns visst glapp i det en termin när jag försökte skriva en C-uppsats och insåg att det inte skulle hända. Efter det var det några arbetsmarknadsåtgärder innan den sista ledde till en praktik som ledde till ett jobb, som ledde till karriär. Long live Arbetsförmedlingen 🙂

* När jag flyttade hemifrån för att börja studera som 20 åring så började jag genast betala min TV-licens, och har sedan dess gjort det.

* Vi har köpt en lägenhet efter en visning där det blev bud och vi vann. Inga konstigheter alltså. Hyran har betalats i tid, och då vi satte av pengar utifrån räntan som den var när vi köpte lägenheten så har vi även kunnat betala av lånet rätt bra.

* Det finns diverse parkeringsböter som jag fått, visserligen är det på sambons bil så det är väl han som står för dem. De är visserligen betalad inom tiden, utan att behöva påminna.

* Räkningar är betalda i tid, men har väl någon gång fått en påminnelse innan Internetbankerna gjorde det så mycket lättare att kunna lägga in dem när de kom – förr i tiden skickade man in dem samlade…

* Två fortkörningsböter har jag samlat på mig på 17 år. Ingenting jag försvarar och det är heller inte så att jag retar mig på poliser som kollar detta. Jag körde för fort helt enkelt.

* Jag har varit med om en olycka där jag körde på en annan bil i halka. Min bil blev nästan kross, inte en repa på bilen innan så detta hamnade heller inte i några records utan bilen blev lagad.

* Jag har aldrig prövat droger, och knappt ens feströkt

* Jag festade en del i åldern 17-20 men det var aldrig på nivån med blackouter. En viss pizza har väl tidvis lagts på olämpliga ställen… Efter den ”vilda” ungdomen så har drickandet lagts ner och jag dricker nu måttligt utan att vara nykterist.

* Ingen otrohet kan man hitta fram och jag har heller aldrig köpt sex.Om någon nu undrade 🙂

Men jag är inte ett politiker ämne. Jag gillar sunt förnuft snarare än politisk ideologi. Jag har inga skelett i garderoben, däremot tämligen ostädat, så jag skulle kanske inte vilja att folk kom hit och rotade. Jag är uppväxt med att det ska vara ordningssamt, framförallt när man väntar besök. Men däremot så har jag aldrig gillat städning.

Är det så att jag är unik i det här att faktiskt inte ha några skandaler? Att jag inte satsar på tveksamheter? Tar chansen oavsett hur grått det verkar?

Nej, jag kan inte tro det. Det är väl det som retar mig när man sitter och ger människor löjligt mycket betalt för ett jobb som de ändå skolkar ifrån tidvis. Som de får en massa pension för efteråt för hur tungt det varit för dem och hur ”utsatt” de är för kritik. Hur utsatta personer är som har drabbats av deras beslut verkar inte spela någon roll. Folk kan bli utförsäkrade, men det är de stackars politikerna som utsatss för press i och med all granskning. Sköter man sig så behöver man fan inte oroa sig för granskningen. Då kommer det bara vara eventuella pinsamheter som kommer fram. Men oavsett politiskt tillhörighet så handlar det inte om pinsamheter. Det handlar om egna regler man sätter upp för sig själva. Alla människor är jämlika, men vissa människor är mer jämlika än andra.

