Jag läste på Politiskt inkorrekt att vuxna människor inte låter sina barn vittna. Jag kan förstå rädslan. Rädslan för att bli inblandad. Rädsla för repressalier. Men samtidigt har jag väldigt svårt att se hur man förväntar sig att poliser ska kunna göra sitt jobb. Utan vittnen finns det oftast inte något fall. Men samtidigt – hur stort skydd kan de ge barnen?

Jag har tidigare berättat om när jag bevittnade vandalism av en bil. Att det för mig var naturligt att vi direkt åkte till polisen och anmälde det. Efteråt talade min storasyster om att hade det bara varit henne så hade hon inte gjort det. Vi pratar då om min storasyster som åkt spårvagn mitt i natten i Göteborg efter fester. Som träffade en tunisier (tror jag det var) när vi var på besök på Stockholm och sedan brevväxlade med honom när vi kom hem, och senare spenderade hela dagen och en stor del av kvällen med honom och hans familj nästa gång vi var på besök (vilket höll på att leda till en förtidig död hos hennes nerviga lillasyster som var i upplösningstillståndet när hon väl kom hem). Vänskapen tog väl slut när han friade till henne för att kunna få medborgarskap. Efter att hon sa nej så rann det väl ut i sanden.

För mig som då är rädd för det mesta som kan hända så var det liksom inte ens en fråga. Om det hade varit min bil, hur skulle jag vilka att folk agerade? Om det är jag som blir nerslagen? Mina barn?

Samtidigt har jag börjat förstå rädslan nu. Önskan att hålla mig själv utanför. See no evil, hear no evil. Om något händer, är det inte bättre att titta åt sidan låtsas som ingenting. Vad skulle jag egentligen kunna göra? Och om en person misshandlar någon annan – vad får de för straff i Sverige. Vad gör de sen när skämten till straff är avklarade

Kommer de att vilja hämnas? Under tiden de är inlåsta – om de nu skulle bli det, vad gör deras närstående? Om min son om 10 år kommer hem och säger att han såg X som är en känd våldsman misshandla någon. Om jag vet att X redan spenderat en massa tid i fängelset. Kommer jag verkligen kunna stå upp och säga: Du måste gå till polisen! Eller kommer jag hoppas att polisen löser detta fall själva. Utan att min son ska involveras.

Jag hoppas jag vet svaret – men det känns mer och mer som samhällsklimatet kommer få mig att revidera detta.Man måste börja med sig själv för att ändra världen. Men om priset för att göra det rätta är för kostsamt, är jag beredd att göra det ändå?

