Jag är en bokälskare av stora mått. Jag älskade att läsa när jag var ung, och många av de riktigt bra böckerna har jag kvar för att ge vidare till mina barn. Eftersom vi var två systrar som växte upp gemensamt så var det vissa av serierna som tillhörde syrran, och vissa som var mina. Till min förtret så var det väl de böcker jag tyckte bäst om som var syrrans. Anne på Grönkulla, Svarta hingsten och Kulla-Gulla till exempel. Dessutom prenumererade hon på Disneys ungdomsböcker. Själv hade jag då hela serien av Vitnos, Pirkko och några ströböcker ur en annan bokklubb (mest märkbara därifrån var väl min absoluta favorit Som om jag inte fanns av Kerstin Johansson i Backe). Även om jag då inte ägde böckerna så läste jag dem gång på gång så att när min ungdomstid var förbi, så var även dessa böcker i princip sönderlästa. Ryggarna var uppfläkta och det fanns fläckar efter att jag suttit och fikat samtidigt som jag läst.

Så de senaste åren har jag då gjort allt för att samla in dessa böcker för mig själv. Sambon har också prenumererat på Disney boklubben, och de bästa från tiden då han slutat har jag köpt in efter detta (till exempel en bok som heter Vågen av Morten Rhue som också är väldigt intressant framförallt som den löst baserades på ett sant expriment). Jag har numer fått tag i Svarta Hingsten och Kulla Gulla, samma vackra upplagor som jag älskade som liten, men som nya. Tydligen läst av människor med mer hänsyn till böckerna.  Anne på Grönkulla fick jag tag i på original språk.

Vissa av Maria Gripes böcker som vi bara lånade på biblioteket kommer väl också vara intressanta. Tordyveln flyger i skymningen och Agnes Cecilia är väl de jag gillar mest av henne. Skuggorna, Elvis och Hugo hade jag väl aldrig så mycket till övers för. Jag har börjat jaga Katitzi med, men det verkar inte vara så lätt att hitta dem.

Landet OZ och Landet Narnia är andra favoriter. Jag funderade lite på om det finns några bra böcker som kan vara intressanta för killar med och satt och jagade detta i dag. Hittade då på en dansk författare, Torben Paulsen som tar upp många frågor. Det var Allahs riddare som jag fastnade för. Läste lite i utdraget och den kan nog vara mycket intressant. Han har också skrivit om konflikten i Bosnien tidigare i en trilogi som också kan vara intressant. 15 år stod det som ålder på Allahs riddare. Så det dröjer väl en stund innan jag sätter dem i handen på mina barn.

Finns det andra böcker som berört och intresserat folk månntro? Det finns så många minnen till många av dessa böcker från när jag själv var liten. Finns det några nyare, förutom då naturligtvis Harry Potter som kommer vara ett givet alternativt.

