Funderar lite mer på det här med könsdiskriminering när man anställer. Det är ju väldigt viktigt att få 50-50 (eller kanske ännu hellre 60-40) på vissa yrken som idag är mansdominerade.Nu pratar man då inte om byggarbetare eller vägunderhåll eller sådana yrken som kan anses som farliga, utan mer statusyrken. Själv jobbar som datatekniker och har gjort sedan 1997. Från början var det väl en del som såg med viss förvåning och beundran på detta. Oftast var detta då kvinnor. Tror aldrig en man kommenterade det.

Men vissa yrken är då kvinnodominerande. Och det känns inte som så viktigt att det ska bli någon utökning där.Hur mycket lobbar man för att utöka män inom barnomsorgen? Att de flesta som haft kontakt med män som jobbar inom barnomsorgen har haft positiva erfarenheter hamnar liksom i skymundan när man pratar om RISKEN.

Andra yrken som det liksom inte gödslas med män på är MVC. Jag undrar hur många män som faktiskt jobbar där. Och hur skulle de tas emot om de försökte? Själv var jag på alla kontroller på MVC men hade inte den här relationen som man kan läsa om överallt. Att man ska känna sig bekväm och så. Jag hade heller aldrig några större frågor. Jag läste alla graviditetstidningar och sådant som jag kunde komma över och sökte på Internet så vad skulle jag egentligen fråga den här personen? Så hade det varit en man så hade det inte spelat någon roll. Bara han är utbildad i saker och ting. Kanske hade det varit enklare för min sambo då som var med vid de flesta undersökningarna. Ibland har han lättare med det där muntliga än vad jag har i sådana här sammanhang. Jag var hela tiden rädd att jag skulle säga något extremt korkat som visade hur olämplig jag måste vara som blivande mamma. Ungefär som när jag pratar privat med en psykolog och jag blir extremt konstlad. Försöker jag säga någon lustighet och de tittar på mig så försöker jag själv analysera hur det lät och inse att de egentligen jåller på att diagnostisera mig. Så som sagt. Könet spelar ingen roll för mig här.

Men ett yrke jag helst bara skulle vilja se kvinnor för för min del är gynekolog. Jag hatar verkligen att gå på dessa besök. Snacka om tortyrstol. Och förödmjukelsen är då totalt vid tillfällen då det är en man. Men det är liksom inte så att jag någon gång tar diskussionen och säger nej tack om det råkar vara en man. Snacka om diskriminering! Och hur skulle det kännas själv att bli ratad för att jag är en tjej – kan jag då göra det mot någon annan? Jag har till och med sagt ja till att har studerande skulle vara med. Man kunde ju inte liksom säga nej. Hur ska folk kunna bli utbildade om människor är så pryda och känsliga…Att jag på insidan bara vill lägga sig ner och dö är en annan femma.

Jag undrar om det finns yrken som män helst inte vill ha en kvinna på. Jag vet att många är emot kvinnliga brandmän som kvoteras in. Det är jag med. Däremot finns det kvinnor som faktiskt klarar dessa test. Då ser jag inte könet som ett problem. Men jag undrar om det finns något annat område man undanber sig kvinnor för att de är kvinnor.

