Det var apropå diskussionen med samtyckelagen som jag reagerade på Dannes argumentation.  Danne förklarade att han skulle inte råka ut för problemet.

Nej det skulle jag inte eftersom jag aldrig skulle va i riskzonen.
Jag har nämligen en annan syn på kvinnor än vad gamla stofiler som du har. Jag ser det nämligen som helt naturligt att folk ska samtycka om de har sex ihop.

Trots att jag argumenterar mot detta lagförslag så anser jag fortfarande att man ska ha samtycke men frågan är hur man kan skriva in det tydligare i lagstiftningen. Jag tror inte att detta är en bra lösning. Det blir en tandlös lag som kan tolkas helt fel för jurister med en agenda. Dessutom – om du ger ditt samtycke skriftligen och han sen ändrar beteende. Vad gäller då? Men att diskutera det hela är svårt. För jag har inget konstruktivt förslag. Och så har man ”roliga”  människor som Monica Antonsson som tycker till om det hela. Vad sägs om denna kommentar:

Ni genusnissar med er vidriga kvinnosyn kan ju sätta på varandra istället för att besvära kvinnor.
Eller håller till tanterna i gänget. Med dem behöver ni inga intyg. Dem kan ni våldta hur mycket som helst, det är ändå inte våldtäkt. Ni är alltid oskyldiga som lamm.

Ja, hon är verkligen hysteriskt rolig. Ha, ha.

Jag funderade i alla fall på hur man kan skydda barnen? Om man återgår till Danne så tycks han ha döttrar.

Jag är ju tydligen en mer ansvarsfull pappa än vad du är.
Eftersom jag är närvarande i mina barns liv och lär dem värderingar och hur man ska förhålla sig till andra människor.
Eller troligen är det ju så att du inte har barn.

Kanske kommer detta hjälpa hans barn. Lär man döttrarna detta så kanske de även lär sig ärlighet. Jag tror faktiskt att de flesta kvinnor inte skulle ljuga heller. Jag tror faktiskt att man måste ha problem när man ljuger om något sådant. På samma sätt som jag tror att någon som våldtar inte heller är helt normalt. Det saknas något då. Empati? Gränser?

Så, skulle jag ha en dotter så skulle jag väl lära dem att de är mer än sina kroppar. Att man kommer längre på att använda huvudet. Sex är väl något naturligt men ska alltid vara något som båda önskar och man ska skydda sig. Sen får man väl hoppas att de har lärt sig tillräckligt när de kommer upp i åldern att de inte faller för ”fel” killar. Men jag har svårt att tro att förbud skulle hjälpa. Ett direkt förbud brukar liksom leda till opposition.

Nu har jag inga tjejer så jag behöver inte oroa mig för just detta. Men frågan kvarstår hur jag ska rädda mina killar…

Men om man nu respekterar kvinnor som nu Danne gör är det verkligen helt säkert att man klarar sig då?

Om du är en fulländad bilförare så kan du säkert få en viss känsla av att du är säker i trafiken. Men hur bra du än kör så kan du råka ut för en olycka. Du kanske kan läsa av trafikbeteende och hålla dig undan vissa faror. Men om du möter en människa som plötsligt får problem, kanske hjärtattack vid ratten, och hamnar över på fin sida av vägen så är det inte säkert att du hinner eller har möjlighet att parera.

På samma sätt kan du råka ut för en psykiskt instabil människa. Om jag träffar en kille och vi kommer överens med varandra och vi skulle sluta i sängen så skulle jag kanske inte räkna med att han när vi väl är hemma hos honom att han skulle våldta mig. Jag skulle naturligtvis aldrig följa med en ”sån” kille. På samma sätt tror jag inte att en kille skulle tro att tjejen som gärna följer med honom och har vilt sex med honom dagen efter skulle påstå att han våldtagit henne.

Kanske är det säkrast att undvika spontana möten med sex med personer du inte känner, bara för att vara på den säkra sidan. Men å andra sidan. Vad är det för samhälle vi vill ha? Ska vi ha morallagar? Ska det inte tillåtas sex utanför äktenskap, eller utan ett kontrakt upprättat mellan parterna?

