Den 28 oktober kunde jag i Cattas bubbla läsa om mannen som misshandlats på båt och förundersökningen sedan lades ner.

I Sverige togs ärendet över av kammaråklagare Thomas Holst. Trots övervakningsfilmen, erkännandet och att de två gärningsmännen var identifierade beslutade han att lägga ner utredningen.

– Personerna finns inte att få tag i, säger han.

Men de är ju kända och finns på Irland?

– Om vi skulle försöka hämta hem alla människor som begått brott som inte är tillräckligt allvarliga så skulle vi få väldigt mycket att göra.

Att begära dem utlämnade ser han inte som ett realistiskt alternativ.

– Så går det inte till. Sådant där håller vi på med när det är allvarliga brott – som mord.

Min kommentar på det hela var då:

Kommer osökt att tänka på när man fotade alla som klev av färjan vid en misstänkt våldtäkt. Då verkade det inte vara ett issue med resurser. Känns lite märkligt när man har alla bevis att bara lägga ner. På något sätt så förstår man att genussnubbar finns att påtala märkligheter. Är en misshandlad man värd så lite i Sverige?

Tanken hos mig var att jag hade svårt att se att man i Sverige skulle acceptera att man inte drev vidare en våldtäktsanklagelse med dessa ord. Vilket ramaskri det skulle bli. Ramaskriet över detta med nedläggningen av förundersökningen tycks ha uteblivit.

Och i fredags fick man då svaret. Vad som i Sverige ses som ett brott, värre än alla andra (eller ja, sexköp torde väl kanske slå än högre) är våldtäkt. Den svenska definitionen. Dvs inte något en kvinna själv är kapabel att avgöra – utan juridisk utbildning (enligt uttalande från Claes Borgström i Aftonbladet, direkt källreferens saknas). Julian Assange är häktad i sin frånvaro.

Tianmi har skrivit bra om detta här.

Jag förstår inte vad det är för samhälle vi har idag. Jag förstår inte krafterna som finns. Jag förstår inte att vissa brott nonchaleras för att det tar för mycket resurser, och vissa brott utan offer kan kosta hur mycket som helst för att de är politiska.

Jag förstår inte att kommuner och stat kan lägga miljoner på flyktingprolitik utan minsta granskning av de som kommer in, som kan ljuga om ålder och släktskap. Samtidigt som man låter dementa vara ensamma under natten utan hjälp, bara inlåsta.

Jag förstår inte att man behåller mördare och våldtäktsmän i landet, men utvisar en mamma med två små barn till Ryssland, eller lesbiska par som riskerar att dödas.

Jag förstår inte hur mitt samhälle fungerar eller är tänkt att fungera längre.

