Vi har fått en ny B-kändis som gråter ut i tidningarna. Min forne idol Christer Sandelin. Jag älskade Freestyle, och gillade även Style. Dock inte lika mycket. Men så fort Fantasi eller Vill ha dig spelas när jag är ute så flyger jag ut på golvet och dansar häcken av mig. Nu har då Sandelin blivit känd igen. Jag har missat programmet Så mycket bättre, men har förstått att det har varit något i hästväg. Fast succén verkar ha stavats September. Och vad jag har sett från TV4Play så har hon verkligen gjort bra ifrån sig.

Nåväl. Plötsligt har Christer Sandelin kommit upp i rampljuset igen. Han började då genom att gråta ut över den här hemska bilden som skulle publiceras i boken om Okej. Det kändes inte bekvämt för honom. Undrar om Abba känner sig helt bekväma i alla dessa 70-tals bilder som de har publicerats i… Skulle någon överhuvudtaget ha lagt märke till bilden i sammanhanget om den inte påpassligt publicerats i Aftonbladet med. Härlig PR för boken. Och Sandelin.

Så kom då nästa rubrik den 24 oktober. Han berättade om sin hemlighet. Han hade vårdats på rehab för sitt missbruk.

När ”Så mycket bättre” spelades in på Gotland i början av september började Christer Sandelin närma sig botten.
/../
Christer Sandelin tog beslutet att checka in på ett behandlingshem i Stockholm. Där övervann han sitt pillerberoende och fick terapi.
– I dag mår jag bra. Jag har återfått livsgnistan igen. Att vara med i det här programmet hjälpte mig. Det var som att mitt hjärta växte under inspelningen av det.

Någon fler än jag som tycker att det finns lite motsättningar i dessa två citat? Men lugn, det kommer mera från Sandelin. Han berättar mera lite senare i en artikel. Nu tycker jag väl denna artikel är den bästa jag läst med honom. Han känns väldigt ärlig och självutlämnande där. Han tar på sig skulden för det spräckta förhållandet. Och beskriver sina problem mer utförligt, utan ursäkter.

Men så den 18 november kommer det igen. Återfallet. Och Sandelin  grips för rattfylla. Igen. Mycket jobbigt för Sandelin. Inte för att han i det läget erkänner det hela.

Så sent som i slutet på september åkte Christer Sandelin fast för rattfylla med 0,24 promille alkohol i blodet. Och förra veckan körde han 38 kilometer i timmen på en 30-väg i Stockholm.
– Första gången hade jag druckit, när jag körde för fort hade jag inte druckit och nu har jag heller inte druckit, säger han.

Han hade minsann inte druckit. Fast det visade ju sig senare att det hade han visst. Och nu är det inte längre något eget ansvar. Nu är det rättmätig ilska över dessa poliser som tycks punktmarkera honom. Det är ju inte så att han har krockat eller varit stupfull. Han har bara kört mot rött med sin son i bilen. Sorry för att jag inte gråter för hans skull. Han nekade först och fick åka till polisen för blodprov.

– Man ska inte dricka alkohol och köra bil. Men det var ju inte som att jag drog i mig en sjuttis och körde in i lyktstolpar.

Och visst punktmarkeras vissa personer. Han och andra personer som har åkt dit för rattfylla. Folk lägger märke till bilar och ringer in när det är någon som kör på felaktigt sätt. Hade han diskuterat och presenterat en massa gånger när han har fått blåsa när det inte har varit problem så skulle jag väl kanske mer förstå paranoian. Nu har det ju visat sig att polisen gjort rätt i att misstänka honom – så vad är det han vill säga med detta?

Men Sandelin har i alla fall lärt sig en del nu:

– Det kan du fethaja. Jag tänker inte dricka en droppe när jag sätter mig i en bil. Jag skäms oerhört mycket över det här.

Bra det, inte dricka under tiden man kör alltså. Personligen tycker jag väl även det kan vara bra att även låta bli att sätta sig i en bil efter att man druckit. Eller låta bli att dricka innan man vet att man kommer behöva bilen. Men det är jag det.

Jag kommer fortsätta lyssna och njuta av Freestyle och Style musiken – men jag kan gärna avstå mer rubriker med Sandelin. Det känns inte som hans liv blir bättre av att plastas ut på löpet. Han tycker synd om sin son som fick vara med när pappa åkte dit för rattfylla. Men att läsa om pappas missbruk på löpet känns schysstare för barnen?

