Genusnytt skriver idag om en kille som tillsammans med sin flickvän cyklade mot rött. De stoppades av två poliser som då delar upp sig och hanterar varsin person. Han får 1500 kr i böter. Hon får en tillsägelse. Hon får också rådet att bjuda sin pojkvän på middag. Pojkvännen blir ilsk och poliserna JO anmäldes. Poliserna får kritik, men ganska mild.

Så hur ska man se på det? Inte helt oväntat ser GenusNytt på det ur könsperspektivet. Kvinnor får straffrabatt.

Men min fundering som jag då skrev i kommentaren är om det verkligen bara har att göra med könet. Fick hon rabatt för att hon var kvinna eller för att hon var kvinna, ung, såg bra ut och log vackert mot polisen? Och om polisen varit en kvinna, hade det hjälpt ett dugg hur vackert hon än log? Jag tillåter mig tvivla. Däremot tror jag att även kvinnor med rätt man skulle se mellan fingrarna. Mitt exempel var Orlando Bloom. Men det finns även andra killar/män jag kanske skulle vilja ställa mig in hos.

Är det så fel polisens agerande?

Hade jag och min pojkvän åkt fast så skulle jag inte gnälla över att halvera det totala bötesbeloppet så jag skulle bara le ännu hjärtligare mot polisen. Men vet polisen verkligen att personerna ”hör ihop”? Har de delat ekonomi eller är det bara ett nytt förhållande? Tänk om det bara var kompisar, skulle kännas jävligt surt om min polare klarade sig ifrån böter men inte jag. Hur stor är sannorlikheten att han eller hon skulle erbjuda sig betala halva summan?

Jag tycker alltså att det kan vara bra – men då kanske man ska vara tydlig varför den ena får gå och inte den andra. Om inte annat för att undvika att man kritiseras. Och kanske man ska ha klart vad som gäller innan man delar upp sig. Att den ena kör efter vissa regler och den andra efter andra känns väl lite sådär ur rättsäkerhetsaspekten.

Poliser är människor. De kan låta sig påverkas av omständigheter. En person kan slippa böter för att de är roliga och har en ursäkt som är ny, för att de ser bra ut, för att de är kända, för att de känner personen. Det är mycket som kan spela in. Och ja, jag tror att det även är lättare för kvinnor att komma undan. Kanske är det en spår av gamla tidens ridderlighet att underlätta för kvinnor.  Eller också styrs en del män av sina hormoner. Eftersom en del kvinnor gör det konsekvent vissa tider på månaden så känns det väl bra om även män kan ha problem med det 🙂

Andra fall när man kan lura till sig fördelar. Våra libanesiska grannar berättade om en resa de gjort där de kört för fort i Sverige och blivit stoppade i en kontroll. Mannen började då prata på arabiska och gestikulera och frun ”översatte” till franska. De fyra barnen i baksätet bidrog väl till kaoset. Polisen hade väl lite trött bara vinkat dem vidare, ”Kör, bara kör!”. Eftersom vår granne pratade utmärkt svenska så förstod han det och drog. Inte långt efter kom en annan bil med en bekant till dem som skulle till samma ställe. De körde också för fort. Polisen hade direkt frågat:”Pratar ni svenska?” De hade erkänt detta och fick direkt en bot.

