Har återigen min syster på besök och håller på att drivas till vansinne. Klockan är 21:00 och vi har lagt vår yngste sedan länge och han försöker då sova. Äldste brukar få vara uppe lite längre på lördagkvällarna med lite filmkväll, chips och popcorn. Vi kör samma stuk i dag. Men det visar sig att systers yngsta dotter som ägnat de senaste timmarna åt att gnälla av trötthet inte vill sova. De försökte då lägga sig bredvid henne nere. Men det fungerade inte i längden. Alltså tar de upp henne på övervåningen för att vara med på filmkvällen. Hon är totalt ointresserad av filmen och sitter bara och äter chips och popcorn. Ganska snart har hon då vält ett glas vatten över bordet. Mamma och pappa tänker då bara hämta nytt vatten, men jag föreslår att hon kanske kan dricka det i köket istället. Storasyster vill ha mjölk och pappan tycker att hon också ska dricka det i köket. Hon har inte vält något i vardagsrummet så av den anledningen var det väl ok, men hon har lyckats välta glasen både till lunch och middag så oddsen är inte så bra, och vi har ganska mycket fjärrkontroller och även bärbar dator i närheten av soffan och bordet. Så alla lämnar filmen och svågern kommer då på den brillianta idéen att de istället för film kan köra deras variant av mys. Spela spel. Överlyckliga barn. Överlyckliga barn som jublar och ropar på att jag ska hämta spelet. Yngste sonen tassar upp igen. Hittar fram spelet. Det ingår en massa charader vilket leder till ännu mer skrik och skratt. Vi stänger demonstrativt dörren till köket. Sambon går och lägger sig i vårt sovrum med sammanbiten min. Katten ställer sig och ylar utanför köket, hon vill in till sin mat. Släpper in henne. Stänger dörren. Tre minuter senare så skriker hon och vill ut. Jag öppnar dörren och säger att den måste vara öppen, men de måste vara lite tystare. Min svåger kommenterade att det inte var han som stängde dörren. Trötta lillflickan gråter hela tiden när hon spelar, ingenting är bra. Jag vet inte vad min syster gör. Håller på att bli vansinnig själv. Till slut stänger jag dörren igen och börjar skriva. Syster konstaterar att jag skriver fort. Efter en stund stänger hon ner sin dator, och beslutar sig för att gå och lägga sig  med lillflickan. Så nu väntar jag bara på att min lilleman ska dyka upp igen. De står nämligen och försöker övertyga barnet om att de ska gå och lägga sig och borsta tänderna. Naturligtvis så måste man ta det gråtande barnet att borsta tänderna i toaletten bredvid rummet där mitt barn sover.

Anledningen till besöket är att vi har haft fotografering av barnen inför julkort. Även där hade de ett trött barn. Hon ville inte sova middag, och då behövde hon inte det. Tyvärr visade det sig att hon skulle ha behövt sova när hon väl kom dit. Så för att få henne att piggna på sig bjöd de på frukt och kakor. Vi brukar inte ge godsaker hela tiden, och för att hålla våra barn på humör så rekommenderade vi att de sprang runt och roa sig i stället för att smutsa ner julkortskläderna. De sprang glatt omkring och lekte, det fanns en korridor som man kunde springa runt. Svågern, som då inte såg problem i att hans barn åt kakor när inte våra barn fick ville inte att hans barn skulle springa då dottern skulle bli röd i ansiktet. Han tyckte då att ingen skulle springa. Jag talade då syrligt om att detta var min taktik, och jag inte såg problem med att de sprang. Eftersom alla var ombytta och fotografen redo blev det ingen mer diskussion om det hela.

Sessionen blev lyckad, och många bra kort. Så under den tiden lyckades de vara glada. 

Nåväl, sen jag började inlägget har det blivit tystare. Alla barnen är nattade. Systers stora dotter beordrades att smyga nerför trappan därför att lillasyster sov. Bra att de visar hänsyn för sådant ibland..

Lillan lyckades knalla in till sonens sovrum när hon var färdigombytt och letade efter sin mor som då var inne på toaletten. Jag sade till henne (obs, sa till, inte skrek) att hon inte fick gå in dit. Det uppskattades inte. Hon började hysteriskt skrika. Min syster tog in henne på toaletten och försökte lugna henne. Toaletten granne med sovrummet alltså. Gick inget bra. Vid det här laget kom svågern upp och hade tydligen fattat galoppen, så han ville ta ner tjejen. Men syster hade låst dörren, hon skulle ju kissa. Så därför fortsätter ungen yla där inne.

Visade sig att min son tydligen var utslagen så han sov igenom det hela. Precis när han ska sova så är han hur lättstörd som helst, men har han väl somnat då sover han som en stock.

