Jag har tidigare funderat lite på det här med hedersmord och hur detta är en del av det mångkulturella samhället. Något som liksom kommer på köpet när man tar emot andra kulturer. De flesta människor har möjlighet att byta kultur om man vill.

Jag kan välja att konvertera mig till islam och bli en del av den kulturen. Jag kan även gifta mig men en rom, och även om jag inte skulle ses som en rom utan en Gaji så skulle jag få ta del av kulturen. Man kan även konvertera till och från judendomen, även om det är svårt att ”bli” en äkta jude. De utvalda folket är liksom redan utvalt. Men man kan även där gifta in sig, även om man i många fall förstår att det inte är uppskattat av familjen. Men jag har aldrig hört att judar skulle hotas med annat än eventuellt uteslutning.

Men några som har väldigt svårt att ta till sig övriga kulturer är just barn i dessa familjer som då kommer in i ett nytt samhälle med hederskulturer. De som kommer hit chockeras svårt av den svenska synden. Oskuld här i Sverige är liksom ingenting som har hållits så högt.Det är ganska naturligt med tidig sexual debut. Jag kan utifrån det förstå att man gärna håller barnen hårt. Att man inte vill att flickorna ska påverkas av svenskor. Och när flickorna visar sig få svenska värderingar så straffas de i många fall. Och detta pratas det tyst om i Sverige. Vi pratar gärna om hur inskränkta och rasisistiska svenskar är som inte tar till sig det nya. Vi pratar inte om unga killar som lär sig misshandla sina egna systrar för att de skämmer ut dem. Vi talar inte mycket om män som misshandlar döttrar. Vi talar inte om dessa unga invandrarflickor som verkar benägna att ramla ner för balkonger.

Och Gammelmedia är de som sätter tonen. De som hjälper till att tysta ner sådant. All kritik mot nya kulturer svarar man med ”Vi gillar olika”. Men man talar aldrig om de fall när de som kommer in i vårt land inte gillar olika. Och de som gillar olika, barnen, kan straffas hårt för detta brott.

Uppdatering 17:30: Ännu en artikel på Newsmill som ifrågasätter tystnaden.

I det här med heder så finns även den andra frågan. Burka. Det finns många diskussioner emot detta, och för ett förbud. Jag är inte för ett förbud då jag inte tycker förbud är rätt väg att gå. Men samtidigt har jag inte sett något bra argument för att ha burka heller. När Alia Khalifa bestämde sig för att använda detta plagg så förklarade hon bara:

Jag har valt att bära niqab och är fullt övertygad om att den för mig närmare min Skapare.

Så om jag anser att jag kommer närmare min skapare genom att vara naken så är det ok att vara det? Om man kanske vill vara nära sin skapare 24×7 så kanske inte man ska arbeta inom barnomsorgen och alltså inte utbilda sig dit. Finns det ingen motsvarighet till kloster eller så för dessa?

Jag vill inte att mina barn ska gå på en kristen förskola – och  jag vill heller inte att de ska påverkas av någon som hävdar att de kommer närmare Gud på detta sätt. Lägg därtill till att hon ”bara” kommer dölja ögonen under den tid deras fäder är på besök på grund av att risken finns att deras fäder annars kommer attackera henne. Barn frågar. De vill ha svar. Jag vill inte att mina småbarn ska få det svaret.

Så vad finns det annars för anledning? Jag kan bara se en riktig anledning. Provokation. Man vill provocera fram ett förbud för att på så sätt visa hur rasistiska svenskarna i vanlig ordning är.

Jag har skrivit lite om burkor tidigare. Till exempel här när det visar sig hur stort ”val” dessa kvinnor faktiskt kan ha.Jag har även funderat på lite skillnader mellan slöja och burka som jag ser det. Och så har jag redan skrivit om Alia.

