Nu får Annica rätt emot försäkringskassan och får sjukersättning. Tack och lov har hon kunnat klara sig utan att behöva sälja lägenheten, så det kommer inte försent detta beslut i alla fall. Fattar inte att det ska behöva ta sån tid att uppföra sig mänskligt…Från den 10 augusti blev hon sviken av samhället. Skulle fortfarande vilja veta hur det kunde bli så fel.

Annica skrev jag då om tidigare när det blossade upp.

Uppdatering 16.40: Nu har man även i Aftonbladet hittat denna nyhet.

Så vad är det för revolutionerande som är gjort för att få denna ändring?

Enligt henne [dottern] har samma läkare i den nya utredningen skrivit samma sak men lagt till begreppet att Annica är sjuk ”för all överskådlig framtid”.

Och läser man då vad försäkringskassan har att säga:

– Det är bra att ett beslut nu fattats i det här ärendet, säger Birgitta Lindgren, Försäkringskassans platschef vid nationella försäkringscentret.
Nya underlag och omständigheter har fått Försäkringskassan att ändra sitt tidigare beslut, men Birgitta Lindgren vill – av sekretesskäl – inte närmare kommentera fallet.

Underlaget är då denna ändring – och omständigheten är att de fick blåslampan på sig? Mycket bekvämt att gömma sig bakom sekretess ibland. Missförstå mig inte att tro att jag tycker att det är fel att man ändrat sig. Frågan är mest om detta kan hjälpa andra i samma situation. Det känns liksom inte så när man läser detta:

TT: Var det första beslutet felaktigt?
– Nej, det vill jag inte säga. Men jag kan inte gå in på den bedömningen som gjordes då.

